Nieuw onderzoek dodehoekdoden





 

Het aantal fietsers dat als gevolg van ongevallen met rechts afslaande vrachtwagens dodelijk verongelukt, is de afgelopen jaren bijna verdrievoudigd van 7 fietsers in 2003 naar 19 in 2006.

De situatie is dusdanig zorgwekkend dat er nog voor de zomer een diepgaand onderzoek naar de oorzaken van dodehoekongevallen wordt afgerond. Het onderzoek vindt plaats in opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, uitgevoerd door Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Zowel nabestaanden en familieleden van slachtoffers als betrokken vrachtwagenchauffeurs worden daarbij uitvoerig gehoord. In 2003 vielen er in totaal 19 slachtoffers als gevolg van een dodehoekongeval, in 2006 waren dat er 26.

Nabestaanden
Tijdens het omvangrijke onderzoek zullen ook verschillende ongevallocaties waar doden vielen worden bezocht en uitvoerig geanalyseerd. "We zien vooral het aantal fietsers dat dodelijk verongelukt toenemen", zegt SWOV-woordvoerder Han Tonnon. " We gaan nu specifiek naar dergelijke ongelukken kijken. Daarbij wordt de hulp ingeroepen van nabestaanden van overledenen, slachtoffers die gewond raakten, maar ook de betrokken chauffeurs." De SWOV wil de cijfers van 2007 niet afwachten. Het instituut spreekt van een ’zeer uniek diepgravend kwalitatief onderzoek’, dat, gelet op de dramatische stijging van het aantal doden, bittere noodzaak blijkt te zijn. In Den Haag werd deze week de 15-jarige Lesley Barhorst doodgereden.

Ondanks de verplichte invoering van dodehoekspiegels en -camera’s per 1 januari 2003, vallen er relatief veel slachtoffers bij ongevallen met rechts afslaande vrachtauto’s. Slachtoffercijfers doen volgens het SWOV sterk vermoeden dat de verplichte dodehoekvoorzieningen slechts een tijdelijk effect hebben gehad. " Publiciteit en aandacht leidden tot een alerter rijgedrag van vrachtautochauffeurs en fietsers", aldus Tonnon. "Daarom willen we weten wat er nu aan de hand is."

Transport en Logistiek Nederland beklemtoont dat chauffeurs regelmatig worden bijgeschoold als het gaat om veiligheid.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  2-8-2008  


|

FlitsKaart