Nieuw trajectcontrolesysteem op A12 bij Arnhem / Velp.





 

Weggebruikers die te hard rijden op de A12 bij Arnhem en Velp kunnen vanaf maandag 10 juli rekenen op een bekeuring. Dan start de handhaving door middel van trajectcontrole. Omdat trajectcontrole synoniem staat aan 24 uur per dag, 7 dagen per week controle, doen automobilisten er goed aan zich aan de snelheid te houden. “En dat zorgt weer voor meer verkeersveiligheid, een gezondere schone lucht én een betere doorstroming van het verkeer,” zegt landelijk verkeersofficier Koos Spee.



De bouw van dit veertiende trajectcontrolesysteem in Nederland is gestart op verzoek van de lokale gemeenten Rheden en Arnhem. Zij wilden iets doen om deze weg veiliger, stiller en schoner te maken. Omdat bleek dat weggebruikers op grote schaal de maximumsnelheid overschrijden, is de stap naar handhaving door middel van trajectcontrole voor de hand liggend.



Bijna 40% procent van vrachtwagens rijdt te hard

“Als je ziet dat zo’n 14 procent van alle automobilisten en bijna 40 procent van alle vrachtwagens hier te hard rijdt, is het niet meer dan logisch dat we daar iets aan gaan doen,” zegt Spee, “Met open vizier, want trajectcontrole gaat altijd samen met een duidelijke aankondiging en met borden aan de kant van de weg.”



Bewezen instrument

Trajectcontrole heeft zijn nut bewezen. Op plekken waar het handhavingsmiddel is ingezet, daalt het overtredingspercentage naar enkele procenten. En dat heeft weer een positieve uitwerking op de verkeersveiligheid, het lawaai en de uitstoot. Zo heeft trajectcontrole op de A13 bij Overschie bijgedragen aan een gezondere lucht (5-10% schoner), een afname van het lawaai (ongeveer 3 decibel) en een veel gelijkmatigere en veiligere snelheid.



Wanneer iedereen zich in Nederland aan de snelheid houdt, dan scheelt dat ieder jaar 200-300 doden.

 
 
Bron: BVOM
 
  7-9-2006  


|

FlitsKaart