Nieuwe camera flitst bij te langzaam rijden.



30/03/2009 De Drentse gemeente Noordenveld neemt nieuwe flitspalen in gebruik die ook flitsen bij te langzaam rijden. De gemeente gaat hiermee de verkeersveiligheid en de doorstroming verhogen.
Maar liefst vijf extra flitspalen zijn geplaatst aan de N372 die de dorpen Tolbert, Roden, Peize en Hoogkerk verbindt. De bijna vier meter hoge witte palen flitsen digitaal en onzichtbaar. Autobestuurders die harder dan 80KM/u of door rood licht rijden krijgen automatisch een boete toegestuurd. Dat zijn de bewoners van de gemeente Noordenveld inmiddels wel gewend: er stonden al acht flitspalen langs deze weg.

Handhaving doorstroming
De nieuwe palen bieden tal van innovaties zoals bumperkleefherkenning en trajectcontrole. Automobilisten die te weinig afstand houden, of tussen twee flitspalen in te hard rijden krijgen ook een boete toegestuurd. De primeur is dat de zogeheten speed enforcement cameras ook flitsen bij te langzaam rijden. Deze aanpak moet tot een betere doorstroming en meer acceptatie bij automobilisten leiden. Harme Rinkema van bureau Handhaving Verkeersveiligheid Drenthe:

“Onnodig langzaam rijden is één van de grootste ergernissen van automobilisten op B-wegen. Je hebt het recht om tachtig te rijden, maar een voorganger dwingt achteropkomend verkeer zijn langzame tempo aan te houden. Als er geen beperkende omstandigheden zijn dient men zich in het belang van de doorstroming aan de maximum snelheid te houden. Voortaan krijg je een boete voor het onnodig ophouden van andere weggebruikers. Een bestuurder heeft niet het recht de snelheid van een ander te bepalen.”

Voertuigklassen
De intelligente flitspalen maken onderscheid tussen verschillende voertuigklassen. Personenauto’s, vrachtwagens en bussen moeten minimaal 70KM/u en mogen maximaal 80KM/u rijden. Tractoren en volgend verkeer mogen wel langzamer rijden. Bij bijzondere weersomstandigheden zoals mist en sneeuw maakt de camera automatisch uitzonderingen. Het is mogelijk een uitzondering voor kentekens aan te vragen zodat bijvoorbeeld politiewagens en ambulances niet worden geflitst. Ook kan men de snelheid dynamisch op afstand wijzigen.

“Op enkele trajecten is het veilig om 100KM/u te rijden als de omstandigheden dit toestaan. We gaan hier proeven mee doen. We willen voorkomen dat automobilisten bij flitspalen op de rem trappen of snelheid minderen. Dat is zeer gevaarlijk voor achteropkomend verkeer. Ook zien we dat langzame rijders roekeloze acties uitlokken, zoals bumperkleven en gevaarlijk inhalen. De nieuwe flitspalen zorgen ervoor dat het verkeer vlotter doorstroomt en verminderen de kans op ongelukken. Soms zien we een lint van auto’s kruipend achter een trage weggebruiker. Durft men de door de wegbeheerder aangegeven veilige snelheid niet te rijden, dan kan men zich afvragen wat men op de weg doet. De bus is dan een prima alternatief”; aldus Rinkema.

Verdrievoudiging van boetes
De nieuwe IDEE flitspalen van het Amersfoortse bedrijf PEEK Traffic Solutions zijn vorige week door Imtech geplaatst. Het Nederlands Meetinstituut heeft de palen gecertificeerd op een maximum afwijking van 3KM/u tot 100KM/u en drie procent daarboven. De flitspalen worden aanstaande woensdag officieel in gebruik genomen. De kosten per paal bedragen ongeveer honderdduizend euro. Deze kosten kunnen echter makkelijk worden terugverdiend. Proeven in Gelderland leverden een verdrievoudiging van het aantal boetes op. Met de inkomsten uit de boetes wordt onder andere de busbaan langs de N372 gefinancierd.

Prioriteiten
Het nieuwe beleid komt door voortschrijdend inzicht vertelt Rinkema: “In het verleden werd schijnveiligheid boven doorstroming gesteld, vaak door politieke druk. Dat leverde veel frustratie bij automobilisten op, maar ook bij de politie. De hoogste prioriteit in het verkeer is natuurlijk wel de doorstroming. Men wil zo snel mogelijk en ongehinderd van A naar B kunnen reizen. Als overheid moeten we daar dienstbaar in zijn en niet de burger bestraffen die maar een paar kilometer te hard rijdt op een verder lege weg. Met deze nieuwe aanpak verbeteren we de doorstroming terwijl we de veiligheid vergroten. Omwonenden en milieu zijn gebaat bij een snelle doorstroming. Daarom overwegen we om de busbaan tijdens de spits voor automobilisten open te stellen.”

Alarmen
Om vandalisme tegen te gaan is het systeem uitgerust met diverse alarmen die brandweer en politie direct via de vaste en draadloze internetverbinding op de hoogte stelt. Bij hogere temperatuur, rook, trillingen of scheefstand schiet het systeem foto’s en stuurt deze direct naar de politie. Ook zal IDEE worden uitgerust met kentekenherkenning zodat van elk voertuig de bewegingen kunnen worden vastgelegd. Deze data kan vervolgens worden gedeeld en gecombineerd. De belastingdienst kan bijvoorbeeld fraude opsporen. Voertuigen van personen die verdacht worden van alcohol-, drugs- of medicijngebruik, betrokkenheid bij een ongeval, overval of terrorisme worden direct gesignaleerd en gemeld.
 
 
Bron:  Politie Drenthe
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner