Nieuwe wonderbrandstof?





 

We krijgen een nieuwe brandstof, hE15 Biosuper. Op 7 juli opent milieuminister Cramer de eerste pomp. Volgens leverancier hE Blends luidt ze daarmee een nieuw tijdperk in: “Drie keer duurzamer dan benzine, net zo klopvast als Super Plus 98 en de prijs van Euro95!” Tanken we vanaf 7 juli deze wonderbrandstof, of toch maar liever niet?
De ’h’ in de nieuwe hE15 Biosuper staat voor ‘hydrous’ ofwel: nat.

hE15 Biosuper bestaat voor 15% uit ‘hydrous Ethanol’ en voor 85% uit Euro 95-benzine. Kortom, het aandeel van biocomponent ethanol is zeven keer zo hoog als in gewone benzine en zelfs bijna drie keer de 5,75% die de EU vanaf 2010 voorschrijft.

Driemaal zo duurzaam?

Is hE15 Biosuper daarmee driemaal duurzamer dan Euro 95? Nou nee, niet echt. Want zelfs al zou ethanol 100% duurzaam zijn, dan nog zou het benzine-aandeel met tweederde terug moeten om de duurzaamheid te verdrievoudigen.

Het ‘h’-tje van nat

Tot zover de ‘E15’. Laten we ons nu eens op het ‘h’-tje concentreren. Dat staat voor ‘hydrous’. In gewoon Nederlands: nat. Ethanol komt nat uit het destillatieproces. Het bevat dan water.

Drogen is duur

Normaalgesproken wordt het wateraandeel tot minder dan een procent teruggebracht, vóór bio-ethanol met benzine wordt gemengd.
De reden? Water geeft corrosie en dat hebben autofabrikanten liever niet in hun brandstofsystemen. Maar dat droogproces heeft ook nadelen: het kost geld en het kost energie.

Een beter milieu voor de prijs van Euro 95!

U raadt het al, hE Blend laat het droogproces achterwege en spaart zo geld en energie. Dat laatste is goed voor de duurzaamheid, het eerste is goed voor de prijs. En dus hoeft ‘milieuwonder’ hE15 Biosuper, met 4% water in de ethanol, niet meer te kosten dan Euro 95.
Kan hE15 Biosuper met natte Ethanol zonder problemen in de Flexifuel-auto?
Kan hE15 Biosuper met natte Ethanol zonder problemen in de Flexifuel-auto?

Flexifuel-auto’s

Kortom, hE15 Biosuper helpt het milieu terwijl het de portemonnee geen pijn doet? Nou, niet helemaal. Op de hE Blend-website staat een witte lijst van auto’s die op E15 mogen rijden. Daarop staan vrijwel alleen maar Flexifuel-auto’s. U weet wel, dat zijn de auto’s die ook geschikt zijn voor E85 (85% bio-ethanol, 15% benzine).

Garantie?

Maar mag een auto die op E15 mag rijden ook op hE15 Biosuper rijden? Dat is nog helemaal niet gezegd. Als een autofabrikant zijn auto goedkeurt voor E15, dan bedoelt hij E met hooguit 1% water er in. Garantieproblemen zijn dus niet ondenkbeeldig.

Renault is tolerant

Bij Renault valt het mee: “Onze Mégane bio-ethanol mag op hE15 rijden. Voor de twee andere Renaults op de lijst geven we absoluut géén toestemming”.

Vergeet het maar!

Andere merken zijn strenger. Een woordvoerster van bio-ethanolvoorvechter Saab zegt desgevraagd: “Als mensen andere brandstof tanken dan voorgeschreven, staan wij niet meer garant”.
Ook Ford geeft geen goedkeuring voor hE15 biosuper: “Onze auto’s zijn getest en goedgekeurd met droge ethanol. We zijn er niet van overtuigd dat de techniek op lange termijn heel blijft met natte ethanol”.

Octaangetal 98

Ten slotte vraagt naast de ‘E15’ en het ‘h’-tje ook het ‘super’ uit Biosuper om aandacht. Dat staat er omdat ethanol klopvaster is dan benzine. “Daardoor heeft het mengsel van 85% Euro 95 en 15% hydrous ethanol een octaangetal van 98”, zegt hE Blends.

hElaas!

Hé, dan is hE toch nog ergens goed voor. Wie de garantieproblemen even vergeet, tankt er RON 98 mee voor een Euro 95-prijs! Kan zijn, maar helaas is de verbrandingswaarde van ethanol veel kleiner dan die van benzine. Een liter hE brengt je daardoor 5% minder ver dan een liter gewone benzine. En laat het verschil tussen Euro 95 en Superplus 98 nu nog kleiner zijn dan 5%...

En de minister dan?

Daarmee blijft nog één vraag onbeantwoord: waarom opent de minister een pomp waar onbruikbare brandstof uitkomt? Eerlijk gezegd zouden we het niet weten. Wel duidelijk is, dat de minister niet verbaasd moet zijn als de champagne bij de opening een heel klein beetje waterig smaakt.

Erwin den Hoed (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

 
 
Bron: www.amt.nl
 
  22-6-2008  


|

FlitsKaart