Noodgreep tegen files





 

DEN HAAG - Minister Peijs probeert de komende maanden met een groot aantal eenvoudige maatregelen de fileproblematiek terug te dringen. Zo zal de automobilist vaker gebruik mogen maken van de vluchtstrook.



Noodgreep tegen files


Verder komen er op meer plaatsen doorgetrokken strepen tussen de rijbanen en zal een verplaatsbare middenberm worden ingezet.



Minister Karla Peijs (Verkeer en Waterstaat) had in februari al haar ambtenaren via een e-mail gevraagd met onorthodoxe ideeën te komen om het fileprobleem te beperken.



Luchtkwaliteit


De aanleg van geplande spitsstroken lag stil door de strenge EU-eisen voor de luchtkwaliteit. Peijs vreesde dat automobilisten hiervan de dupe werden.



"Daarom heb ik alles op alles gezet", zegt de CDA-bewindsvrouw in een gesprek met De Telegraaf.



De eerste circa dertig bruikbare plannetjes, die binnen enkele maanden tot twee jaar uitgevoerd worden, moeten nu op verschillende plaatsen in ons land de files doen afnemen. Het is slechts een eerste greep uit de meer dan tweeduizend oplossingen die ambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat hebben verzonnen om files tegen te gaan.



Zo kunnen automobilisten, die op de rechterrijbaan in de file staan bij een afslag naar bijvoorbeeld een meubelboulevard binnenkort wanneer een bord dit aangeeft, legaal over de vluchtstrook rijden. Onder meer wordt gedacht om dit zogeheten fileventiel te gebruiken op de afritten van de A12 Veenendaal-Ede, A20 Moorddrecht en de A16 Capelseplein.



Vrachtwagens


Ook worden de invoegstroken van bepaalde opritten verlengd zodat vrachtwagens makkelijker op snelheid kunnen komen.



Bij wegwerkzaamheden waar een beperkt aantal rijstroken beschikbaar is, kan de middenberm met een ingenieuze machine verplaatst worden.



Zo kan de capaciteit op de weg aangepast worden aan het verkeer dat 's ochtends heen gaat en 's avonds terugkeert.



Na de noodkreet van Peijs aan haar ambtenaren werd een speciaal projectteam opgericht. Projectleider Lindy Molenkamp is zeer enthousiast over de soms wel heel eenvoudige, maar in haar ogen juist doeltreffende voorstellen.



Niet alleen ambtenaren hebben een slim antwoord op het fileprobleem, maar ook lezers van De Telegraaf, zo geeft de projectleider toe, die ook kijkt naar lezersreacties op fileleed. Een lezer vroeg zich op de site van deze krant af waarom de zwaailichten van hulpdiensten na aankomst bij een ongeval niet uitkonden.



Aandacht


Vaak trekken de lichten aandacht waardoor onnodige kijkersfiles ontstaan. Op de ruit rond Rotterdam gaat hier als eerste werk van gemaakt worden. Met deze maatregel, die ook door een ambtenaar bedacht was, denkt Verkeer en Waterstaat dat in dit soort gevallen flink meer auto's kunnen doorstromen.



Een ander idee is bij op- en afritten een doorgetrokken streep tussen de twee meest linker banen te maken, omdat dit de doorstroming aanzienlijk verbetert. Binnen een halfjaar worden wegvakken waar dit een uitkomst kan bieden aangepast.



Verder wil Peijs de openingstijden van bruggen in de spits aanpassen, speciale teams stoplichten beter laten afstemmen op elkaar en nieuwe bestuurders tijdens de rijles ook het rijden in de file laten leren.



Met de eerste dertig maatregelen is een bedrag gemoeid van rond de 100 miljoen euro. Peijs is van plan vaker op deze onorthodoxe manier oplossingen voor verkeersproblemen te zoeken met de hulp van ambtenaren en het publiek.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  4-10-2006  


|

FlitsKaart