Noord-West: Voor herkenbare politiewagen wordt nauwelijks geremd





 

ALKMAAR-Bij snelheidscontroles met een herkenbare surveillancewagen betrapt de politie een kwart meer overtreders dan bij radarcontroles met een 'anonieme' auto. Dit bijzondere fenomeen blijkt uit een recente telling van de politie Noord-Holland Noord.



,,Het is een wonderlijke situatie'', zegt korpswoordvoerder P. van der Heiden. ,,Kennelijk denken veel chauffeurs dat ze de voet wel op het gas kunnen houden bij het zien van een opvallende politieauto. Terwijl ze wel bijremmen als ze een gewone auto in de berm zien staan.'' Tien vragen en antwoorden over snelheidscontroles.



1. Hoeveel chauffeurs overtreden de maximumsnelheid?
Gemiddeld rijdt 3,6 procent van de Noord-Hollandse chauffeurs te snel. Staat de politie met een opvallende auto (met strepen en zwaailichten), flitst de camera dus 25 procent vaker dan bij controles met een 'kale' wagen. ,,Met zo'n opvallende auto geven we het publiek eigenlijk een waarschuwing'', aldus Van der Heiden. ,,Het is het signaal van: 'Let op, hier staat de politie'. Maar voor veel chauffeurs werkt het averechts. Die denken waarschijnlijk: 'Als ze er zo opvallend staan, is er vast geen controle'. Maar zo werkt het dus niet.''



2. Krijgt elke betrapte hardrijder een bekeuring?
Nee. Het apparaat flitst pas als de passerende auto op een tachtig-kilometerweg harder rijdt dan 87 kilometer per uur. Omdat er rekening wordt gehouden met afwijkende snelheidsmeters in de auto, krijgt de hardrijder een corrigerende 'clementie' van drie kilometer per uur. Iemand die dus 87 km per uur rijdt, krijgt daarom een bekeuring voor het rijden van 84 km per uur. Klagen over een bekeuring 'omdat je maar vier kilometer te hard reed', leidt daarom bij de politie tot schouderophalen. Niet zeuren. De apparatuur heeft je dan juist met drie kilometer 'gematst'.



3. Hoeveel bekeuringen deelt de politie uit?
Via de politie Noord-Holland Noord gingen er in de maand juli 5158 acceptgiro's de deur uit. Dat is goed voor tonnen aan euro's. Op jaarbasis haalt het korps voor miljoenen euro's aan boetes op.



4. Waar gaat dat geld naar toe?
Naar justitie. ,,Het is ons dus echt niet om het geld te doen'', benadrukt Van der Heiden. ,,Ons enige doel is de verkeersveiligheid te vergroten.''



5. En helpt het?
,,Het aantal hardrijders loopt terug. Maar of de intensieve snelheidscontroles ook tot minder ongelukken en minder slachtoffers leiden, staat nog niet vast. Daarvoor moet je cijfers over meerdere jaren gaan vergelijken. En die cijfers hebben we nog niet.''



6. Waar vinden de snelheidscontroles plaats?
Vooral op wegen waar een maximumsnelheid van tachtig kilometer geldt. In Noord-Holland Noord ligt de nadruk op de N9 (Alkmaar-Den Helder), de N99 (Den Oever-Den Helder), de N242 (Alkmaar-Middenmeer), de N302 (Westfrisiaweg Hoorn-Enkhuizen), de N506 (provincialeweg Hoorn-Enkhuizen), de N246 (Alkmaar-Markenbinnen), de N249 (De Stolpen-Anna Paulowna) en de N248 (De Stolpen-Wieringerwerf).



7. Waarom juist daar?
Omdat daar volgens tellingen de meeste en de zwaarste ongelukken gebeuren.



8. Hoe vaak staan de controleurs daar?
Heel vaak. Vanaf het hoofdbureau van het korps in Alkmaar vertrekken dagelijks vier onopvallende en één opvallende auto naar controles. Ze staan meestal een paar uur achter elkaar op één plek. Naast deze 'vaste' controles houdt de politie ook controles in woonwijken en op snelwegen.



9. Flitst de camera alleen de hardrijder die de rader tegemoet rijdt?
Nee. De moderne apparatuur flitst hardrijders aan beide kanten van de weg.



10. Doet zo'n radar het ook bij regen en wind?
Ja, ook bij slecht weer hebben de radar en de flitskast er zin in. Volgens kenners bij de politie is hun apparatuur zelfs onweerbestendig. Bij regen hoeven de controleurs zelf nauwelijks nat te worden. Niet voor het bijvullen van de flitskast, in ieder geval. Op één filmpje kunnen ze 800 kentekens vastleggen.

 
 
Bron: Het Noordhollands Dagblad
 
  8-8-2002  


|

FlitsKaart