Officier Spee: korpschefs moeten niet zeuren



01/06/2002 Bij de politie groeit de onvrede over diensten, zoals verkeerscontroles, die tegen betaling worden geleverd. Officier Spee is verbaasd. 'Moet ik verdedigen dat er minder verkeersslachtoffers moeten komen?'








'Als ik de politie apart betaal, weet ik zeker dat er meer aan verkeershandhaving wordt gedaan', zegt Koos Spee, landelijk officier van justitie voor de verkeershandhaving. Hij heeft voor 70 miljoen euro per jaar aparte overeenkomsten gesloten met bijna alle regiokorpsen. Bij de politie groeit de onvrede over dit soort extra diensten, die tegen betaling aan ministeries, provincies en overheden worden geleverd.


De politie is te koop, want de klanten, goed voor een omzet van 230 miljoen gulden (10 procent van de politiebegroting), bepalen ook de prioriteiten. Zo zijn met de 'Spee-gelden' speciale teams opgericht, die voor niets anders mogen worden ingezet dan bijvoorbeeld snelheidscontroles. Spee probeert zo het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.



Het bezwaar tegen de extra klussen is volgens de politie dat het de burgers niet valt uit te leggen. De burger wordt wel gepakt voor een kleine snelheidsovertreding, maar de politie heeft geen tijd als hij een klap voor de kop heeft gekregen, redeneren velen.



Op dit moment overlegt de Raad van Hoofdcommissarissen met het ministerie van Binnenlandse Zaken over het zogeheten 'geoormerkt geld', zoals dat van Spee. De korpschefs willen dat alles structureel wordt betaald vanuit de politiebegroting en dat het kabinet de prioriteiten vaststelt.



Officier van justitie Spee kent het gemor. Hij noemt het 'geneuzel van een paar korpschefs'. 'Ze zeggen: kom maar met een zak geld, wij zoeken het wel uit. Het bevalt hen niet dat ik wil meepraten en controleer wat ze doen.'



Volgens Spee moet de politie beter haar best doen om burgers uit te leggen dat er dagelijks ongelooflijk veel slachtoffers in het verkeer vallen. 'Dagelijks drie doden en jaarlijks 20 duizend ziekenhuisgewonden lijkt me genoeg om aandacht aan te besteden. Om dat omlaag te brengen, moet streng gehandhaafd worden.'



Spee zegt zich op te winden over het beeld van een boete voor drie kilometer te hard rijden. 'Burgemeesters komen soms ook met dat soort klachten. Dan zeg ik: ''U zet toch zelf aan de rand van uw stad een bord met vijftig erop?'' We weten sinds Enschede en Volendam allemaal wat gedogen inhoudt. Moet ik met jaarlijks duizend doden en 20 duizend gewonden nou nóg verdedigen dat er minder slachtoffers in het verkeer moeten komen? Om het gedrag van de weggebruiker te veranderen, moet je consequent zijn.'



Bovendien wordt er niet geflitst bij vijftig kilometer, zegt hij. De teller staat op 57 kilometer per uur. Dat betekent dat de kilometerteller in de auto meestal op 62 staat. Ook wijst Spee erop dat hij niet grote aantallen dienders onttrekt aan andere politietaken.



In de jaren negentig betaalde Justitie de politie een tientje voor elke bekeuring van een verkeers overtreding. Spee betaalt nu voor elk uur dat er wordt gecontroleerd. Hij wil ook precies weten hoeveel verbalen daar uit voortkomen. Tot aan de Hoge Raad betaalt hij de medewerkers om ervoor te zorgen dat verkeersovertreders ook werkelijk worden vervolgd. Spee kan alle betrokkenen zonder probleem betalen uit de inkomsten van de boetes.



De 25 verkeershandhavingsteams bestaan grotendeels uit speciaal aangetrokken verkeersassistenten, die zijn opgeleid om snelheidscontroles uit te voeren en beperkte opsporingsbevoegdheid hebben. Ze worden begeleid door negen volledig bevoegde agenten. 'Dat is echt niet veel. En boven de sterkte omdat wij ze betalen.'



Bij de politie bestaat twijfel of de wegen door de strakke verkeershandhaving ook veiliger worden. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid doet onderzoek. Spee: 'Het jaarlijks aantal doden is gedaald van twaalfhonderd tot onder de duizend. Het is een feit dat het snelheidsgedrag verbetert als op wegen wordt gecontroleerd. Ik heb een goed verhaal. Praat anders maar met nabestaanden van verkeersslachtoffers. De politie moet gewoon de normen handhaven.'






 
 
Bron:  De Volkskrant
 


Commentaar Flitsservice:


  Oppergod Spee heeft weer gesproken. Als een dictator over het asfalt zal hij wel even bepalen hoe en waar de prioriteiten van de politie liggen. Als er commentaar is, dan is dat slechts geneuzel. De laatste alinea is weer erg interessant. Oppergod Spee haalt het gelijk aan zijn zijde door de volledige reductie van verkeersdoden op zijn conto te zetten. In 6 jaar tijd is het aantal verkeersdoden met 200 doden omlaag gegaan. Uiteraard een goede ontwikkeling, maar om nou te zeggen dat het door Spee komt? Wat dacht u van de maatregel "brommers op de rijbaan"? De cijfers over afgelopen jaar geven aan dat er een forse daling is geweest van het aantal doden en gewonden onder brommers, fietsers en voetgangers dankzij deze maatregel. Toch niet echt de doelgroep van Spee. Er zit immers geen kenteken op. Wat dachten we van de vele infrastructurele veranderingen? Rotondes, verkeerslichten, rondwegen om dorpen en steden? En laten we vooral niet vergeten dat een groot deel van het wagenpark een leaseauto is. Dat wil zeggen auto's van maximaal 4 jaar oud en voorzien van airbags, zowel zij als voor, stalen balken in de portieren, ABS en airco's. Allemaal veiliger auto's dan 6 jaar geleden het geval was. Ook is die afgelopen 6 jaar het verkeer bijna tot stilstand gekomen, zo druk als het is. Kon je vroeger ergens nog doorrijden, nu sta je een half uur te wachten op de provinciale weg. Als het verkeer stilstaat, kunnen er ook geen brokken komen, toch?


Nee, Don Spee en zijn maatje Pancho strijden nog steeds tegen de reuzen. Het wordt tijd dat de nieuwe regering Spee eens op een ander departement zetten. Misschien eens op gezondheidszorg, om met "zero-tolerance" de wachtlijsten weg te werken. 5000 doden elk jaar omdat ze op een wachtlijst stonden. Wat een leed dat wel niet teweeg brengt, of laat Spee met "zero-tolerance" de vele onbehandelde aangiftes eens wegwerken en daarmee een stuk onvrede uit de maatschappij halen. Iets wat zijn huidige "zero-tolerance" beleid alleen maar veroorzaakt. Controleer op echte verkeersmaniaken en alcomobilisten en niet met lullige marges iedereen maar flitsen.
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner