Onderzoek naar luxe terreinwagens


Minister Peijs (Verkeer) heeft haar oog laten vallen op luxe terreinwagens. Ze kondigde woensdag in de Tweede Kamer een onderzoek aan naar de negatieve impact van dit soort grote en zware wagens, die een gevaar op de weg zouden zijn. Ze staan ook te boek als zeer vervuilend.



Peijs gaat niet zover als GroenLinks, die de allergrootste terreinwagens van de Nederlandse wegen wil weren en de rest zwaarder belasten. Ook zou dit type auto's uit de buurt moeten blijven van scholen en woonwijken. Als mogelijke maatregel denkt Peijs aan het verbieden van een 'bull bar' of koeienvanger op luxe terreinwagens. In Europees verband is die vanaf 2007 op nieuwe auto's niet meer toegestaan. De CDA-bewindsvrouw wil daar al eerder aan en het verbod zou dan ook moeten gelden voor bestaande wagens.



Een fiscale maatregel heeft volgens haar weinig zin omdat de meestal kapitaalkrachtige eigenaren van deze auto's die lasten makkelijk kunnen ophoesten.



De 'PC Hooft-tractoren', naar de dure Amsterdamse winkelstraat waar ze steeds meer opduiken, zijn niet aan de minister besteed. Ze noemde de parkeerverboden die sommige scholen tegen deze wagens hanteren "een prima maatregel".



Volgens CBS-cijfers zijn er in Nederland van dit soort zware wagens, die gemiddeld 1900 kilo wegen, in de afgelopen vier jaar 50.000 bijgekomen.



Volgens verkeersdeskundigen zijn ze extra onveilig. Bij botsingen met gewone wagens zijn de eigen inzittenden beveiligd, maar vallen er drie maal zoveel doden bij de 'tegenpartij' als bij een ongeval tussen normale wagens. Een stoere voorbumper als de bull bar maakt dat alleen maar erger. Verkeersorganisatie 3VO zou de verkoop ervan dan ook willen verbieden. Volgens Peijs kan zo'n maatregel gemakkelijk ontdoken worden, bijvoorbeeld door aankoop via internet.

Bron:  De Telegraaf

Melder: Autogek