Ook VVD nu positief over kilometerheffing





 

DEN HAAG - Ook voor de VVD is de invoering van een kilometerheffing onontkoombaar. ,,We gaan langzamerhand die kant op'', zegt VVD-kamerlid Hofstra, die jarenlang ageerde tegen betaling per gereden kilometer. Het CDA blijft zich verzetten en is nu in de coalitie de enige tegenstander. Van D66 moet de minister juist vaart zetten achter invoering.

CDA en VVD zijn in het verleden altijd twee handen op een buik geweest met hun verzet tegen, eerst, rekeningrijden en later de kilometerheffing. Het vorige kabinet van deze twee partijen met de LPF stelde expliciet niet tot invoering van de omstreden heffing over te willen gaan.

Inmiddels zien geharnaste tegenstanders als de ANWB en de werkgevers de voordelen van het belasten per kilometer. Ook de VVD neigt daar nu toe. ,,Op zichzelf is er niets tegen'', zegt woordvoerder Hofstra. ,,De gebruiker betaalt, dat lijkt ons het beste. Wij zien meer in het belasten van het gebruik dan van het bezit van de auto. De kilometerheffing zou daarvoor kunnen dienen.''

Het kabinet wil nu nog geen keuzes maken, maar minister Peijs (CDA) van verkeer en waterstaat heeft wel aangekondigd dat ze verschillende systemen van beprijzen gaat voorbereiden. Ze verwacht dat in 2010 een vorm van kilometerheffing wordt ingevoerd. Hofstra verwacht van het kabinet een heldere visie op dit punt.

,,We moeten weten wat we willen en een route uitstippelen, ook omdat in Europa de ontwikkelingen heel snel gaan.'' Hij noemt 2010 'een heel aardig jaar' om te beginnen met kilometerheffing.

Het CDA denkt heel anders over de heffing. De christen-democraten zien in de positieve houding van de ANWB en consorten geen aanleiding nu ook van standpunt te veranderen. Zolang er files zijn en het openbaar vervoer kampt met achterstallig onderhoud, moet de overheid investeren in wegen en sporen, en zich verre houden van kilometerheffing, aldus kamerlid Van Haersma Buma. ,,Ons motto blijft: eerst bewegen, dan beprijzen.''

Hij adviseert grote voorzichtigheid met alleen al het aanwakkeren van de discussie. ,,Onder Paars is er door het praten over rekeningrijden vier jaar lang niks gebeurd aan mobiliteit. Dat moet nu niet weer gebeuren.''

Van Haersma Buma erkent dat een vorm van beprijzen van autogebruik nodig zal zijn, maar dat mag alleen in Europees verband. Het wordt wat hem betreft niet eerder dan '2010 à 2020'. Ook met het oog op die termijn kan Peijs haar voorbereidingen van het CDA beter staken. Van Haersma Buma: ,,Er is nergens geld voor en dan zou je hiervoor een pot geld wegzetten? Dat willen we niet.''

Van D66, de derde coalitiepartner, krijgt Peijs juist te horen dat ze wel wat harder mag trekken aan de kilometerheffing, volgens D66-kamerlid Giskes 'de enige structurele oplossing' voor de problemen op de weg.

Als D66 zo'n haast heeft met die kilometerheffing, dan had ze dat in het regeerakkoord moeten laten opnemen, smaalt PvdA'er Van Heemst. Zijn partij ziet de heffing als onmisbaar bij de filebestrijding, maar ook als probaat middel om de kosten van het autorijden eerlijk te verdelen. Van Heemst vindt de houding van Peijs getuigen van 'geweldige gemakzucht'. ,,Ze praat over 2010, dat is ontzettend vrijblijvend. Ze gaat eerst vier jaar studeren, dan vier jaar kijken of ze het kan invoeren. Dat is hetzelfde als het doorschuiven naar je opvolger.''

 
 
Bron: Trouw
 
  31-7-2003  


|

FlitsKaart