Oud-ministers: kilometerheffing gaat niet lukken


Dat stellen vijf oud-ministers van Verkeer zaterdag in een interview met het Nederlands Dagblad. Ze vinden het systeem te ingewikkeld. Volgens hen sneuvelen de plannen van minister Camiel Eurlings (CDA) voor rekeningrijden bovendien door een gebrek aan draagvlak.

Vrachtwagenchauffeurs moeten vanaf 2011 gaan betalen, automobilisten volgen gefaseerd vanaf 2012. Een kastje houdt bij waar een auto rijdt en wanneer. Bij de kilometerheffing wordt niet meer betaald voor het bezit van de auto, maar voor het gebruik. Afhankelijk van plaats, tijd en type auto varieert de prijs per gereden kilometer.

Ook vijf ministers die de post van Eurlings voorheen bekleedden bogen zich over de invoering van een kilometerheffing. Zij zeggen in het Nederlands Dagblad dat de plannen van Eurlings gaan sneuvelen door een gebrek aan politieke steun en door acties van de autolobby.

Voormalig minister Annemarie Jorritsma (VVD) vindt de heffing zoals Eurlings die voor ogen heeft 'nodeloos ingewikkeld'. Ze pleit voor een vast bedrag per kilometer. "Zet eerst de kerstboom neer en hang dan de ballen erin. Anders mislukt het." Oud-minister Tineke Netelenbos (PvdA) vindt het ook te ingewikkeld. "Neem de milieueisen. Daar komen ze nooit uit." Hanja Maij-Weggen (CDA) vindt dat er te veel dingen zijn bedacht die allemaal in het systeem moeten. "Onverstandig", oordeelt ze.

Neelie Kroes (VVD) ziet geen draagvlak voor de plannen, net als Karla Peijs (CDA). Volgens Peijs is het niet slim om de heffing eerst voor truckers in te voeren. "Het zal nog een hele kunst zijn voor Camiel om het draagvlak te behouden."

Bron:  Nieuws.nl

Melder: petertjuh