Overheid betaalde asfaltkartel de helft te veel





 

(Novum/Betten) - De Nederlandse overheid heeft jarenlang veertig tot vijftig procent meer betaald voor bitumen dan de Belgische, Duitse en Franse overheid. Dat schrijft het weekblad HP/De Tijd woensdag. Bitumen is een bijproduct van olieraffinage en wordt vooral gebruikt voor asfalt en dakbedekking.



Het tijdschrift is in het bezit gekomen van het vertrouwelijke onderzoeksdossier van de Europese Commissie (EC), die vorige week zware boetes uitdeelde aan veertien bedrijven die samenspanden in een bitumenkartel. Daarbij waren onder meer de Nederlandse bouwers Ballast Nedam, Heijmans, Koninklijke BAM en olieconcern Shell betrokken.



Het precieze bedrag dat het kartel de overheid door de jaren heen heeft gekost, is niet berekend door de EC, meldt HP/De Tijd. Het tijdschrift schat het tweehonderd- tot driehonderd miljoen euro in tien jaar tijd. "In 2002 ging er 68 miljoen euro om in de bitumenmarkt. Een veertig procent te hoge prijs betekent dat de Nederlandse overheid alleen al in dat jaar ruim 27 miljoen euro te veel heeft betaald voor asfalt. Gemeten over tien jaar ligt de schade dan rond de twee- en driehonderd miljoen."



Het kartel zorgde er volgens het weekblad voor dat de officiële prijs voor bitumen in Nederland soms tot de helft hoger lag dan in de buurlanden. Daar zat het voordeel voor de producenten. De afnemers, vijf grote wegenbouwers, profiteerden omdat zij zware kortingen kregen op de officiële prijzen.



HP/De Tijd stelt in het artikel dat de kleinere wegenbouwers die lagere prijs niet kregen en hun bitumen dus duurder moesten inkopen. De opdrachtgever, meestal de overheid, die uiteindelijk de rekening betaalde, zou niet hebben geweten dat de wegenbouwer netto veel minder betaalde voor zijn asfalt dan de officiële prijs.



Het verschil tussen de officiële prijs en de werkelijke prijs die overeengekomen was met de wegenbouwer, betaalden de bitumenleveranciers terug aan de wegenbouwers in het kartel. Het kartel zou niet alleen prijsafspraken hebben gemaakt, maar ook de omzet onder de leden hebben verdeeld.



Shell, een bitumenleverancier, kreeg van de EC vorige week een boete van 108 miljoen euro. Het bedrijf zag zijn geldboete verhoogd vanwege zijn rol als aanstichter en kopstuk van het kartel. De boete van Shell werd tevens verhoogd omdat er sprake was van recidive.



Bitumenafnemers BAM, Heijmans en Ballast Nedam zijn voor respectievelijk 20,7 miljoen, 17,1 miljoen en 4,65 miljoen euro beboet.



De SP stelt naar aanleiding van het artikel in HP/De Tijd dat 'foute' wegenbouwers op een zwarte lijst moeten komen.

 
 
Bron: Nieuws.nl
 
  20-9-2006  


|

FlitsKaart