Overheid moet multimediaontwikkeling in auto reguleren





 

De bediening van verschillende computerfuncties kan leiden tot gevaarlijke afleiding van de rijtaak, zo waarschuwt de SWOV in een recent op internet gepubliceerd rapport over de effecten op de verkeersveiligheid van mobiele computers in personenauto’s. Hoewel de effecten op dit moment nog niet voldoende zijn gemeten, is er een indicatie dat ongeveer 1,3 procent van alle ongevallen een direct verband kan hebben met afleiding door handmatige bediening van een autoradio, airconditioning of telefoon.
Bediening via spraakherkenning kan dit gevaar verminderen, maar daar staat tegenover dat intensiever gebruik van makkelijke functies tot nieuwe soorten afleiding kan leiden. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek voor de Verkeersveiligheid adviseert de overheid om de razendsnelle ontwikkeling van mobiele communicatie in auto’s nauwlettend te volgen om een goede inschatting te maken van het saldo van de positieve (technische controle auto) en negatieve effecten (afleiding door entertainment). Miljoenen automobilisten zullen op korte termijn een multimediacomputer in hun auto hebben die functies vervult op het gebied van informatie (dynamische verkeersinformatie), communicatie (contact met alarmdiensten) en entertainment. Ook kunnen functies van de auto zelf, bijvoorbeeld radio of airconditioning via spraakherkenning door een computer geactiveerd worden. Zulke systemen zullen naar verwachting over vijf jaar standaard ingebouwd zijn bij de helft van de nieuwe auto’s
Maar tot die tijd verschijnen nog veel ‘doe het zelf’ systemen en tussenvarianten gebaseerd op beschikbare mobiele computers, software en GPS ontvangers. Vooral voor deze periode moet de overheid voorwaarden scheppen voor een veilige professionele installatie met zo min mogelijk afzonderlijke informatiedisplays in een auto. Deze leiden teveel af. Bovendien moet de overheid scherp toezien op de commerciële aanbieding van allerlei in car entertainmentmogelijkheden die de automobilist ongewenst afleiden van zijn aandacht voor het verkeer.
Het rapport is beschikbaar via www.swov.nl

 
 
Bron: Verkeerskunde
 
  20-12-2002  


|

FlitsKaart