Parkeerbeleid jaagt consument de stad uit





 

AMSTERDAM - Winkeliers in binnensteden lopen miljoenen euro's omzet mis door de slechte parkeeromstandigheden. Dat blijkt woensdag uit de Nationale Parkeertest van Platform Detailhandel. Parkeren is niet alleen duur, de parkeergelegenheden zijn ook nog eens onveilig en slecht bereikbaar.

De winkeliersorganisatie roept naar aanleiding van de resultaten van de test steden en parkeerorganisaties op om samen met winkeliers de Nederlandse binnensteden aantrekkelijker te maken voor de consument.

Parkeren kost in de grote steden al snel twee euro per uur. Treurige uitschieter is volgens Platform Detailhandel parkeergarage De Kolk in Amsterdam, met 3,80 euro per uur. Klantonvriendelijk is dat in slechts dertien procent van de gevallen met de pinpas kan worden betaald.

Onacceptabel

Ruim de helft van de parkeergarages brengt vanaf één minuut parkeren het volledige uurtarief in rekening. Na één uur en één minuut moet dan voor twee uur worden betaald. Volgens het Platform Detailhandel is dit een onacceptabele situatie.

Hoewel de meeste parkeergelegenheden goed verlicht zijn, laat de veiligheid te wensen over. In 35 procent van de gevallen zit er niemand bij de in- of uitgang, heeft het personeel geen zicht op de betaalautomaten, of is er geen kantoortje. In 75 procent van de gevallen moet beter worden aangegeven hoeveel beschikbare plekken er nog zijn. Ook zijn de garages lang niet altijd goed bereikbaar of liggen ze ongunstig ten opzichte van de winkels.

Goedkoper

Veel consumenten gaan naar een ander winkelgebied als voor parkeren moet worden betaald of als blijkt dat dat elders goedkoper is. Volgens Platform Detailhandel is het onbegrijpelijk dat steden en parkeerbedrijven deze wetenschap negeren.

Vlissingen

Beste parkeergarage is volgens de test de Scheldeplein-garage in Vlissingen. De Kousteensedijk in Middelburg staat op de tweede plaats en de Karperton in Alkmaar completeert de top drie.

De winnaar van vorig jaar, het Maagjesbolwerk in Zwolle, zakte naar de 28e plaats. De Kolk eindigt als laatste. Bij het bepalen van de rangorde werd gelet op betalen, veiligheid en bereikbaarheid.

 
 
Bron: NU.Nl
 
  11-8-2006  


|

FlitsKaart