Peijs tegen verplichte dodehoekspiegel bestelauto


DEN HAAG - Minister Peijs van Verkeer ziet meer in een snelheidsbeperking voor bestelauto's dan in het verplicht stellen van een dodehoekspiegel. Uit studies blijkt dat zo'n maatregel effectiever is. Een lagere snelheid kan jaarlijks vijftien tot 26 doden schelen. Door een 'dodehoekongeval' met een bestelauto valt gemiddeld jaarlijks één dode.



Dit schrijft de bewindsvrouw maandag in antwoord op vragen van SP-Tweede-Kamerlid Gerkens. Verkeersorganisatie 3VO pleitte vorige maand nog voor een verplichte dodehoekspiegel op bestelauto's en busjes. Vrachtwagens moeten die al sinds 2003 hebben. Het aantal ongelukken met rechtsafslaande trucks is daardoor fors gedaald. TVM, marktleider voor vrachtwagenverzekeringen, meldde 40 procent minder ongelukken in 2004 dan het jaar daarvoor en er waren tot dan toe nauwelijks meer van zulke ongelukken gemeld.

Bron:  Telegraaf

Melder: DrNomad



Commentaar Flitsservice:


 

Waar heb je een dode hoek spiegel nodig? Bij het afslaan in vooral bebouwde kom om vooral fietsers en voetgangers te zien. Kan iemand ons uitleggen wat voor een nut een snelheidsbegrenzer die afgesteld staat op 120 km/u dan heeft?