Politie controleert te veel op snelheid





 

ZEEWOLDE - De Flevolandse politie houdt zich te veel bezig met snelheidscontroles en heeft te weinig aandacht voor andere zaken, zoals rijden onder invloed en het gebruik van de autogordel. Dat beweert althans de werkgroep Beter Veilig.



,,Men kan alles doen in deze polder, zolang er maar niet te hard wordt gereden’’, meent Beter Veilig. Deze groep mensen zet zich in voor een betere verkeersveiligheid in Nederland en adviseert onder meer D66 en de VVD.



De landelijke werkgroep stoort zich aan een recente uitspraak van gedeputeerde Wubbo de Raad, die in een interview met een kabelkrant zou hebben gezegd dat snelheidsovertredingen de voornaamste oorzaak zijn van het hoge aantal dodelijke ongevallen in Flevoland. En dat is niet juist, meldt Beter Veilig in een open brief aan de gedeputeerde.



Uit een analyse van de politieberichten blijkt volgens de werkgroep dat de meeste ongelukken een gevolg zijn van een voorrangsfout. Beter Veilig vreest nog meer snelheidscontroles en vindt dat andere taken van de politie ondersneeuwen. ,,De keer dat je een politiewagen ziet, is te verwaarlozen. Evenals de kans om een alcohol- of gordelcontrole tegen te komen.’’



De werkgroep verwijst verder naar een recent ongeluk in Dronten, waarbij een 78-jarige man geen voorrang verleende aan twee motorrijders. Eén van hen kwam daarbij om het leven. ,,Daaruit blijkt dat er ook op de medische conditie en de rijvaardigheid van automobilisten gelet moet worden.’’


En: ,,Vandaag stonden ze weer met een radarcontrole op de Biddingringweg, precies op de plek waar laatst een dodelijk ongeluk gebeurd is. Zinloos, want er wordt niet op gelet of er wel voorrang wordt verleend.’’



Een woordvoerder van de politie wil niet reageren op de kritiek van de werkgroep Beter Veilig. ,,De open brief is gericht aan gedeputeerde De Raad. Het lijkt me niet handig om daar tussen te gaan zitten.’’ Wel onderstreept hij het belang van snelheidscontroles in Flevoland. ,,Als je met tachtig kilometer per uur op een boom knalt, ben je gewond. Met honderd kilometer ben je dood.’’



Verder verwijst hij naar het onderzoek naar de verkeersveiligheid in Flevoland dat De Raad vorige week heeft aangekondigd. Dat plan bestond al, maar wordt sneller uitgevoerd door het opvallend grote aantal dodelijke ongelukken dit jaar. De woordvoerder benadrukt dat je maar beperkt de verkeersveiligheid kunt garanderen. ,,Als iemand niet oplet en daardoor brokken maakt, kun je dat moeilijk voorkomen.’’

 
 
Bron: veluws dagblad
 
  15-8-2003  


|

FlitsKaart