Politie gaat over tot verplaatsen flitspalen





 

ENSCHEDE - De politie Twente staat op het punt een aantal flitspalen weg te halen. De palen hebben hun werk gedaan: het aantal passanten dat met te hoge snelheid voorbij rijdt, is sinds de plaatsing, enkele jaren geleden, sterk gedaald.



Zo wil het korps binnenkort de flitspaal langs de Deurningerstraat in Enschede (net binnen de bebouwde kom) verwijderen. Die paal is daar niet meer nodig. Daar wordt niet langer te hard gereden, constateert woordvoerder H. Holslag.



Verder is de politie Twente van plan een aantal palen op de schop te nemen die nu nog eigendom zijn van provincie Overijssel. Het gaat dan om de flitskasten langs de weg Hengelo-Haaksbergen en Deurningen-Weerselo.



Of al deze palen ergens anders worden neergezet, en waar dan, is volgens Holslag nog niet bekend. We overleggen regelmatig met justitie, gemeenten en provincie over de verkeersveiligheid. In dat overleg zullen we kijken waar de palen het hardst nodig zijn. Zon besluit wordt genomen op basis van de registratie van het aantal ongevallen door verzekeraars, en onze eigen analyses van het verkeersgedrag.



Pakkans



De politie Twente beseft dat het weghalen van palen wellicht leidt tot een stijging van het aantal verkeersovertredingen. Als de pakkans kleiner wordt, lopen we het risico dat automobilisten toch weer vervallen in hun oude gedrag, stelt Holslag.



Dat hebben we bijvoorbeeld gezien op de Hengelosestraat in Enschede, waar de flitskast vorig jaar een tijdje kapot was. Je zag toen dat er onmiddellijk weer harder werd gereden.



De politie houdt dat 24 uur per dag in de gaten met meetlussen op de weg. Daarmee wordt het aantal passanten, hun snelheid en het tijdstip waarop ze voorbij rijden geregistreerd.



Op de Deurningerstraat in Enschede blijft de politie ook na verwijdering van de flitskast de snelheid op die manier in de gaten houden. Holslag: En als er weer veel te hard wordt gereden, dan zetten we de paal terug.



Ongevallen



De politie Twente is in 1999 begonnen met verscherpte controles op snelheid en andere verkeersovertredingen als rijden door rood licht en het dragen van een helm en autogordel. Dat beleid heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen, volgens Holslag.



Het aantal verkeersovertredingen is de afgelopen jaren gedaald van twintig naar minder dan vijf procent.



Ook het aantal ongevallen loopt terug. In 1999 werden ruim 14.300 ongevallen geregistreerd, in 2002 waren dat er ruim 12.300. Het aantal ziekenhuisgewonden nam in diezelfde periode af van 649 naar 566. Het aantal dodelijke slachtoffers daalde van 49 naar 23.

 
 
Bron: TC Tubantia
 
  7-8-2003  


|

FlitsKaart