Politie schrijft meer bonnen uit dan afgesproken





 

De politie schrijft veel meer boetes uit dan is afgesproken. Het afgelopen jaar deelden de 26 politiekorpsen samen 1,9 miljoen bonnen uit. Dat is beduidend meer dan de doelstelling van 1,6 miljoen boetes per jaar. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Nederlandse politie, dat de ministers Hirsch Ballin (Justitie) en Ter Horst (Binnenlandse Zaken) naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

De 1,9 miljoen boetes die in het verslag staan vermeld komen alleen voort uit zogeheten staandehoudingen. De bonnen uit de flitspaal of die op kenteken worden uitgedeeld zijn in dat aantal dus niet meegerekend. Ten opzichte van 2002 schreven de korpsen vorig jaar 34 procent meer bonnen uit. In vergelijking met vorig jaar nam het aantal boetes juist iets af.

Uit het jaarverslag blijkt dat Nederland over het algemeen veiliger wordt. Sinds 2002 zijn criminaliteit en overlast met 10 procent gedaald. In 2009 moet dat tussen de 20 en 25 procent zijn.

De politie leverde vorig jaar ruim 243.000 verdachten aan voor vervolging door het Openbaar Ministerie (OM). Daarmee bleven de korpsen onder de doelstelling van ruim 254.000 verdachten, zoals met het OM was afgesproken. Alleen de korpsen IJselland, Haaglanden, Zeeland en Flevoland haalden hun regionale doelstelling. De korpsen van Groningen en Noord- en Oost-Gelderland bleven er net onder.

Volgens de Raad van Hoofdcommissarissen ligt de lat voor veel korpsen erg hoog. ”Misschien wel te hoog”, aldus woordvoerder Cees den Bakker. ”We werken er hard aan onze achterstand in te lopen, maar het is de vraag of die wel reëel is met de huidige bezetting. Bovendien neemt de criminaliteit af, dus ook het aantal verdachten.”

De bereikbaarheid van het landelijk telefoonnummer van de politie 0900-8844 (’geen spoed, wel politie’) liep vorig jaar terug. De norm dat 80 procent van de telefoontjes binnen twintig seconden wordt opgenomen werd door twintig van de 26 korpsen niet gehaald. Tien bleven er net iets onder.

Twintig korpsen haalden een lagere score dan vorig jaar. De Raad van Hoofdcommissarissen heeft daar geen verklaring voor. ”Misschien dat er vorig jaar meer naar het nummer werd gebeld dan in 2005”, aldus Den Bakker. ”Maar dan nog scoren we beter dan welk callcenter dan ook.”

Alle korpsen scoorden wel een dikke voldoende voor de kwaliteit van de telefonische dienstverlening. De norm voor de bereikbaarheid van alarmnummer 112 werd door alle korpsen ruimschoots gehaald.

 
 
Bron: Dagblad van het Noorden
 
  18-5-2007  


|

FlitsKaart