Politiebond: radarcontroles moeten worden stopgezet


De radarcontroles van de politie moeten worden opgeschort. Dat stelt voorzitter Gerrit van de Kamp van politievakbond ACP. Er zijn grote twijfels over de betrouwbaarheid van de nieuwe mobiele flitsapparatuur. Agenten maken zich zorgen over de vele foutmetingen; met name grote voertuigen zoals bussen en vrachtwagens blijken met onwaarschijnlijk hoge snelheden te worden geflitst.

"Ik krijg daar volop signalen van politiemensen over. Die worden onvoldoende opgepakt door de korpsleiding", zegt Van de Kamp. "Als professionals aangeven dat zijn twijfelen over de techniek waarmee ze moeten werken, dan moet er een pas op de plaats worden gemaakt. Totdat precies duidelijk is waar het aan schort. Dat is in het belang van de agent én de burger. Ik krijg trouwens ook signalen over soortgelijke problemen bij de vaste flitspalen."

De Tweede Kamerfracties van VVD en SP tonen zich eveneens bezorgd. Zij hebben minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie inmiddels om opheldering gevraagd.

Zoals een verkeersagent van de eenheid Oost-Nederland vorige week al in De Gelderlander onthulde, is het geen uitzondering dat lijnbussen met 185 kilometer per uur worden geflitst op een tachtigkilometerweg. Of trucks met 240 per uur.

Dat komt, zo erkent de korpsleiding, doordat radarbundels kunnen reflecteren tegen andere voertuigen die gelijktijdig de radar passeren. "Bij de oude apparatuur kwam zoiets sporadisch voor, nu frequent en soms zelfs meerdere keren per controle", zegt een tweede verkeersagent, tevens werkzaam als radarinstructeur van de politie. Hij wil anoniem blijven uit angst voor ontslag.

"Mijn collega’s en ik worden geacht die foute flitsmetingen er handmatig uit te filteren, maar er zullen zaken doorheen glippen. Het gevolg kan namelijk zijn dat chauffeurs volkomen ten onrechte hun rijbewijs en daardoor misschien wel hun baan kwijtraken. En vervolgens, vanwege verwijtbare werkloosheid, misschien niet eens een uitkering van het UWV krijgen. Deze fouten kunnen levens verwoesten. Dat willen wij niet op ons geweten hebben."

Reflectie
De politie-instructeur zegt dat er vorig jaar zelfs uitgebreide testen op het politiecircuit in Lelystad zijn uitgevoerd naar aanleiding van de vele klachten van politiemensen. "Helaas is er niet op de goede manier getest. Er is alleen getest met naast elkaar of achter elkaar rijdende voertuigen. Maar niet met tegenliggers. En juist dáár gaat het fout. Op het moment dat een tegenligger op exact het moment de mobiele radar passeert, kan er reflectie ontstaan."

Vakbondsman Van de Kamp zegt begrepen te hebben dat er uit testen inmiddels wel degelijk 'rare dingen naar voren zijn gekomen'. "Mijn vraag is: waarom wordt er niet ingegrepen?"

Vaststaat dat de weerkaatsing van de radar in alle gevallen leidt tot het meten van exorbitante snelheden, dus niet tot gangbare overschrijdingen. Helder is ook dat de problemen vooral voorkomen bij grotere voertuigen met platte achterkanten, zoals bussen, vrachtwagens en taxibussen. Er zijn ook voorbeelden bekend van bestelauto’s, onduidelijk is vooralsnog of ook personenauto’s met een platte achterkant te maken kunnen krijgen met reflectie.

De radarinstructeur: "Mocht dat zo zijn, dan vallen ze bij mij en mijn collega’s veel minder op. Een lijnbus die we meten met 185 per uur is er voor ons natuurlijk veel makkelijker tussenuit te vissen omdat je weet: dit kán niet."

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra stelt dat 'deze situatie niet mag voortduren'. "Het kan niet zo zijn dat de beroepschauffeur of de onwetende automobilist een heftige bon aan de broek krijgt, terwijl er geen sprake is van te hard rijden. Dat is niet eerlijk en brengt nogal wat ellende bij de mensen thuis. Ook in de rechtbank mag er geen twijfel zijn over de flitsfoto. Zolang dit niet scherp is, flits je wazig."

Hardrijders vrij spel
De SP heeft deze week schriftelijke vragen ingediend over de kwestie. "Wij willen weten hoe vaak de problemen met radarreflectie zich voordoen", zegt Kamerlid Nine Kooiman. "Hoeveel foute metingen worden er niet handmatig uitgefilterd, zodat ze daadwerkelijk tot bekeuringen leiden? Is de aanbesteding voor de nieuwe radarapparatuur wel goed verlopen?"

De SP is, anders dan vakbondsman Van de Kamp, geen voorstander van het tijdelijk opschorten van radarcontroles. "Dat vind ik gevaarlijk, want dan geeft je hardrijders vrij spel. Maar er moet zo snel mogelijk een oplossing komen."

Politiewoordvoester Helma Huizing stelde vorige week al dat 'de betrouwbaarheid van het systeem niet in het geding is'. Juist omdat elke flitsfoto moet worden gecontroleerd door een verbalisant, kan er volgens haar weinig mis gaan. Ze voegde er aan toe dat de politie in samenwerking met leverancier Robot werkt aan een software-update die de foutkans omlaag moet brengen.

De radarinstructeur zegt dat een agent de goed is geïnstrueerd aan de codes van een 'foute' flitsfoto kan aflezen of er sprake is geweest van reflectie. "Helaas is die kennis niet goed overgebracht naar collega’s in het land, en waarschijnlijk ook niet aan officieren van justitie."

Bon geseponeerd
Dat niet alle foutieve metingen eruit worden gefilterd en er dus daadwerkelijk onterechte bekeuringen op de deurmat vallen bij chauffeurs, wordt bevestigd door busbedrijven als Connexxion, Syntus en Veolia. Een chauffeur van Connexxion werd op 6 november 2015 op een vijftigkilometerweg in het Gelderse Beuningen geflitst met 143 op de teller. "Na veel gedoe werd die bon geseponeerd", aldus Connexxion-woordvoerder Hendri Beltman.

Een andere buschauffeur kreeg een dagvaarding omdat hij in 2014 elders in Gelderland met meer dan 90 per uur werd geflitst, binnen de bebouwde kom. Een test van de busmaatschappij wees uit dat de betreffende bus niet harder kon dan 85 per uur; uit een uitdraai van de boordcomputer bleek bovendien dat de buschauffeur op die bewuste plek ver onder de 50 reed. De zaak loopt nog.

Het bedrijf Robot, leverancier van de nieuwe radarapparatuur, wil niet reageren op de kwestie. "Wij mogen hier niet met derden over communiceren."

Bron:  Algemeen Dagblad



Commentaar Flitsservice:


 

Erg jammer dat politiewoordvoester Helma Huizing vorige week al zei dat 'de betrouwbaarheid van het systeem niet in het geding is'.

Het radarsysteem moet 100% feilloos werken en anders moeten de systemen uitgezet worden totdat er 100% zekerheid is omtrent de juistheid van de foto's.

Het zou voor de bekeurden heel verstandig zijn om tegen elke snelheidsbekeuring bezwaar te maken. Laat de politie maar glashard aantonen dat de apparatuur volledig juist gewerkt heeft en dat er geen enkele foutieve meting gedaan is.