Protest tegen km-heffing komt boven


Over rekeningrijden wordt al twintig jaar gepraat in de politiek.

De kilometerheffing, door minister Camiel Eurlings van Verkeer vorig jaar gelanceerd, moet er in 2011 voor vrachtwagens en vanaf 2012 voor personenauto’s nu écht komen.

Dat is geen eitje, zo hoorden de verkeersspecialisten van de fracties in de Tweede Kamer gisteren van circa vijftig deskundigen, die kwamen opdraven voor een hoorzitting over de kilometerheffing.

Het einddoel van de kilometerheffing is dat eerlijk betaald zal worden voor autorijden. Niet betalen voor het bezit, maar voor het gebruik van de auto. Dat zou ook de files oplossen. Maar beetje bij beetje groeien de protesten.

Minister Wouter Bos van Financiën wil de aanschafbelasting bpm deels behouden, om te stimuleren dat kopers een zuinige auto aanschaffen. Een slecht idee, zei de ’geestelijke vader’ van de kilometerheffing en oud-ANWB-voorman Paul Nouwen gisteren. "Om het vertrouwen van automobilisten te winnen, is gezegd dat alle vaste lasten moeten verdwijnen." Hij waarschuwt voor het risico dat de autorijder zich anders dubbel voelt gepakt: hij betaalt én een kilometerprijs én nog steeds belasting.

Dat dit jaar de vaste lasten nog omhoog zijn gegaan, noemen diverse partijen een ’slecht signaal’ voor het opbouwen van vertrouwen bij autorijdend Nederland.

En dan is er nog de privacy. Ruim 80 procent van de achterban van de ANWB maakt zich daar zorgen over, aldus directeur Guido van Woerkom. Ook de vrachtwagenlobby, ’in principe’ nog voorstander van de heffing, begint te sputteren. Brancheorganisaties vinden het ’onlogisch’ dat zij als eerste aan de beurt zijn. "Je had ook op kenteken kunnen beginnen", zei voorzitter Alexander Sakkers van TLN.

En de vierhonderdduizend Nederlandse motorrijders willen in elk geval minder per gereden kilometer betalen dan automobilisten.

Minister Eurlings moet vooral haast maken, was het devies van Loek Hermans van MKB Nederland. "Politieke meerderheden komen en gaan." Vóór 2011 moet hij de wet hebben aangepast, zodat terugdraaien na dat verkiezingsjaar lastig wordt.

Voormalig Philips-topman, hoogleraar en ondernemer Roel Pieper zei het gisteren treffend: "Hoe langer het invoeringsproces duurt, des te groter wordt de kans dat het er niet van komt."

Bron:  PZC

Melder: Warmaster