Provincie wil op hele A9 80 km


HAARLEM - De A9 moet van Amsterdam tot Alkmaar een 80 km-zone worden. Alleen zo kunnen de luchtvervuiling en geluidshinder verder worden beperkt.



Dat zei milieugedeputeerde Albert Moens (GroenLinks) gistermiddag in de statencommissie voor milieuzaken. Eerder op de dag was in een gesprek met de Amsterdamse wethouder Hester Maij (milieu) al gebleken dat beiden ook voor de ringweg om Amsterdam (A10) zo'n snelheidsbeperking willen. Met deze maatregel hopen ze vooral de slechte luchtkwaliteit rondom de A10 te verbeteren. Moens: ,,En als we dit beiden willen, dan gaat het ook gebeuren.''



Moens pleit voor 80 km op de hele A9 omdat er voor de gemiddelde weggebruiker anders een te onoverzichtelijke situatie kan ontstaan. Volgens hem is dan ook niet verstandig om zo'n snelweg 'dan maar in stukken te knippen'. CDA-statenlid Kees van Montfort relativeerde gistermiddag het pleidooi van Moens. ,,Ik kom op de A9 nooit boven een gemiddelde snelheid van 30 kilometer per uur.''



Met zijn pleidooi gaat Moens veel verder dan staatssecretaris Van Geel (milieu), die dat alleen voor het weggedeelte bij Badhoevedorp overweegt. Eind vorig jaar besloot het kabinet tot een onderzoek naar verlaging van de maximumsnelheid tot 80 km op rijkswegen in de buurt van woonwijken. Het besluit volgde op een succesvolle proef in de Rotterdamse woonwijk Overschie. Mensen die in de buurt van deze snelweg wonen, blijken veel minder last te hebben van lawaai en luchtvervuiling.



Er zijn in totaal acht locaties genomineerd om 80 km-zone te worden. Naast de A9 bij Badhoevedorp en de A10 bij Amsterdam gaat het om delen van de A20 en de A16 bij Rotterdam, de A16 ter hoogte van Dordrecht, de A12 bij Voorburg en bij Utrecht en de A2 bij Waardenburg.



Het ministerie van verkeer en waterstaat onderzoekt nog of de effecten van een snelheidsbeperking er net zo gunstig zouden kunnen zijn als bij Overschie. Dat is lang niet zeker. Door invoering van een 80 km-zone kan de verkeerssituatie bijvoorbeeld onveiliger worden. Het kabinet kiest in dat geval liever voor geluiddempend asfalt. Verder moet de snelheid goed controleerbaar zijn en dienen de kosten binnen de perken blijven.



Ook is het succes van de maatregel afhankelijk van de wind en de hoeveelheid vrachtwagens. De geluidshinder liep bij Overschie fors terug, maar als een andere windrichting zou domineren, had er evengoed geen verbetering kunnen optreden. Verder zijn files en de ligging van de weg bepalend voor het succes.

Bron:  Haarlems Dagblad

Melder: WVR