Raad: kilometerheffing noodzakelijk


Het nieuwe kabinet moet de kilometerheffing zo snel mogelijk uit de ijskast halen. Automobilisten moeten met een uitgekiende campagne warm worden gemaakt voor dit systeem en de inbouwkastjes die uitrekenen hoe hoog de autorekening' is. De heffing is noodzakelijk in de strijd tegen de files, omdat automobilisten hierdoor drukke wegen en het spitsuur vaker zullen mijden.

Dat stelt de Raad voor Verkeer en Waterstaat in het vrijdag uitgebrachte advies Bewust mobiel, beter bereikbaar. De raad is een belangrijk adviseur van de minister van Verkeer en Waterstaat. Samen met alle planbureaus en andere invloedrijke adviesorganen pleitte ze al eerder voor invoering van de kilometerheffing en het schrappen van de aanschafbelasting voor auto's en motoren (BPM) en de motorrijtuigenbelasting.

Het huidige demissionaire kabinet van CDA, LPF en VVD zette vorig jaar echter een streep door de ontwikkeling van de heffing en gaf de voorkeur aan snellere aanleg van spitsstroken. Volgens een woordvoerster komt de raad bewust aan het begin van de kabinetsformatie met het rapport. CDA ziet de heffing voorlopig niet zitten, de PvdA is voorstander.

De raad, die onder leiding staat van PvdA'er F. de Zeeuw, heeft een andere naam bedacht voor de kilometerheffing: het mobitarief. Het principe is echter eender. Automobilisten betalen een bedrag per gereden kilometer. Wie veel op knooppunten, tijdens het spitsuur of met een relatief vieze' auto rijdt, betaalt meer. In ruil daarvoor verdwijnen autobelastingen en kan ook een aanzienlijk deel van de benzineaccijnzen worden geschrapt.

Een commissie zou de invoering de komende twee jaar moeten gaan voorbereiden. Die moet ook duidelijk maken dat de auto geen melkkoe van de overheid is en dat sommige automobilisten juist minder zullen gaan betalen. Het mobitarief is 'doeltreffender en rechtvaardiger dan de huidige situatie', omdat een directe relatie wordt gelegd tussen gebruik en kosten van autowegen, vindt de raad.

Minister De Boer (Verkeer) reageert voorlopig niet op het advies. Zijn woordvoerster wilde vrijdag alleen kwijt dat het ministerie het rapport gaat bestuderen. Het departement heeft een complete afdeling moeten opdoeken nadat het kabinet besloot de kilometerheffing in de ijskast te zetten. Ambtenaren vinden de heffing een veel betere manier om files te bestrijden dan de aanleg van meer asfalt. Invoering is al binnen enkele jaren mogelijk.

De opbrengst van de kilometerheffing moet, wat de raad betreft, in een Nationaal Mobiliteitsfonds terechtkomen. Dit is bedoeld om verkeersmaatregelen te betalen. Tegelijk met de invoering van het mobitarief moeten de A4-Midden Delfland en de Tweede Coentunnel snel klaar komen en moet er meer geld naar het achterstallig onderhoud op het spoor, vindt de raad.

Bron:  Eindhovens Dagblad