RDD-killer optimalisaties in volle gang





 

Technici van onze website zijn hard aan de gang om het beproefde concept van de zogenaamde RDD-killer te verbeteren. Het nieuwste idee is om een geheel nieuwe behuizing voor de radardetectoren te ontwerpen die voldoet aan het eerdere getoonde ontwerp.



Groot verschil is echter dat in dit ontwerp een knik zit waardoor het ontworpen filter nu als het ware in opgevouwen toestand in de auto kan worden weggebouwd. Er is zelfs een hele mooie 3D illustratie gemaakt van het geheel waardoor goed duidelijk wordt wat de bedoeling is:












klik op de afbeeldingen voor een vergroting van het geheel




De bedoeling is dat dit slakkenhuis met een CNC freesbank uitgefreesd gaat worden vanuit bijvoorbeeld een blok aluminium. De twee losse delen worden samengevoegd, terwijl de printplaat van de radardetector ertussen zit; het is dan een kwestie van de aanstuurkabel naar buiten werken en een nieuwe RDD-proof radardetector behuizing is geboren!





Mensen die ervaring hebben met een CNC draaibank zijn meer dan welkom op ons forum! Dit topic gaat over bovenstaand ontwerp!





Werking



Een radardetector heeft een referentie frequentie nodig om te kunnen functioneren. Deze frequentie ligt zo rond de 11 a 12 Ghz (in dit geval hebben we het zelfs over twee referentiefrequenties). Deze referentie frequentie is nodig om een binnenkomend signaal te vergelijken met het signaal dat een snelheidscontroleradar afgeeft. De radardetector vermenigvuldigt continue het referentie signaal die hij zelf opwekt maal twee (de 2de harmonische) waardoor je uitkomt op ongeveer 24 Ghz. Deze frequentie is de frequentie van de Gatso radar flitspaal en de controle apparatuur van de politie op de lokale wegen.



Het tweede referentie signaal wat uitgezonden wordt ligt in de buurt van de eerste maar wordt met drie vermenigvuldigd (de 3de harmonische), waardoor je uitkomt op 34 Ghz. Dit is de radarfrequentie van de Multanova, een apparaat wat door de KLPD wordt gebruikt om op snelwegen te controleren.



Als er een 34 Ghz of 24 Ghz signaal binnenkomt die overeenkomt met de produkten van het eigen signaal (maal 2 of 3), dan slaat de detector alarm.






Linksboven: de uitgestraalde referentie frequenties, ongefilterd.

Rechtboven: met filter, de minimaal uitgestraalde referentie frequenties.

"Onder: radardetector met prototype filter, op de testbank (l) en ingebouwd in een auto (r)



Referentie signalen binnen de auto houden



De bedoeling is dat de signalen die de radardetector zelf gebruikt ook binnen de detector blijven. Het is niet noodzakelijk dat deze naar buiten gestraald worden. Aangezien het niet mogelijk is om een metalen lekdichte behuizing te maken(want dan wordt er ook niets meer ontvangen), moest er een andere oplossing bedacht worden. Uiteindelijk kwam men op het idee om een soort trechter te maken voor op de radardetector. Deze zorgt ervoor dat de referentiesignalen door een smalle sluis gedwongen worden te gaan. Een sluis die niet groot genoeg is voor de referentie signalen om doorheen te kunnen gaan, de radargolf is te groot om naar buiten te treden.



Radarsignalen van snelheidscontroles blijven opvangen



Noodzakelijk is, dat de radardetector nog wel gewoon radarsignalen blijft opvangen. Het mooie is nu, dat de apparatuur die de politie gebruikt, radarsignalen uitzendt op een hogere frequentieband. Dit heeft direct tot gevolg dat de golven van het radarsignaal kleiner van formaat zijn. Kleiner dan de golven van onze referentie signalen die graag naar buiten zouden willen. Kortom de signalen die wij graag op willen pikken komen nog steeds door deze smalle sluis heen.



Gevoeligheid



Omdat het gaatje nu nog maar klein is aan de voorzijde van de trechter, is het ook moeilijker om de signalen op te vangen die je nog op wilt vangen. Er moet met andere woorden nog een toeter op om de signalen van buiten de auto te bundelen, zodat de radardetector toch zijn gevoeligheid behoudt en op tijd kan waarschuwen voor een naderende snelheidscontrole.



Deze theorie is nu omgezet in een werkend prototype filter, waardoor er een te verwaarlozen lek naar buiten is gemeten (in een labarotorium van een groot internationaal bedrijf). Ruim voldoende om de radar-detector-detector (RDD) in de prullenbak te doen laten belanden.

 
 
Bron: Flitsservice.nl
 
  29-7-2004  


|

FlitsKaart