Rechter gelast onderzoek storing radar 'Beek' op snelheidscontroles


Sittard/Beek - Op last van het kantongerecht in Sittard gaat onderzoeksinstituut TNO onderzoek doen naar de mogelijke verstoring van snelheidscontroles bij Beek door de grote grondradars van Maastricht Aachen Airport.
,,Het is alsof je een kaarsvlammetje probeert te zien in de volle middagzon'', zo betoogt M. de G. uit Scheulder bij Valkenburg voor de rechtbank in Sittard. Dat heeft net zo weinig resultaat als een radarcontrole van de politie bij vliegveld Beek, terwijl op tien meter afstand de enorme grondradar van de luchthaven staat te draaien, vindt De G. ,,Die radars van het vliegveld hebben een gigantisch vermogen en kunnen onder bepaalde omstandigheden de radarmetingen bij zo'n snelheidcontrole verstoren'', beweert hij.





Een andere verklaring is volgen de 43-jarige De G. gewoonweg niet mogelijk voor de bekeuring wegens te hard rijden die hij in de zomer van 2002 in de bus kreeg. Met 104 kilometer per uur zou hij in juni van dat jaar over de vliegveldweg in Beek zijn geraasd, terwijl daar slechts een snelheid van zestig is toegestaan. ,,Ik weet zeker dat ik niet te hard heb gereden. Ik rijd daar elke dag en weet hoe hard je er mag. Bovendien, ik heb een snelheidsbegrenzer in mijn auto.'' Maar dat kan iedereen wel zeggen, zo laat rechter J. Becker weten.






Toch blijkt de rechter gevoelig voor de argumenten van de Scheuldernaar. Een rapport van de fabrikant van de radarapparatuur, dat er met zijn spullen niets mis kan zijn, kan Becker niet op andere gedachten brengen.






Evenmin als het betoog van een agent die betrokken was bij de snelheidscontrole in Beek, en die onder andere navraag heeft gedaan bij Schiphol waar men nog nooit van dit fenomeen gehoord heeft. ,,We moeten voor eens en altijd duidelijk krijgen dat die snelheidsradar het doet bij het vliegveld.''






Al in een eerdere behandeling van deze zaak had de rechter daarom besloten tot een onderzoek bij technisch onderzoeksbureau TNO. Maar vanwege de hoge kosten hiervan, had justitie daar toch van afgezien. ,,Een kostbare aangelegenheid'', zo moet ook Becker toegeven. ,,Het gaat al snel om enkele tienduizenden euro's.''






Desondanks wil de rechter duidelijkheid. ,,Zodat we in deze zaak uit de droom worden geholpen.'' Becker wil dat justitie onderzoeksbureau TNO opdracht geeft om de zaak alsnog te onderzoeken. ,,Wat nog niet wil zeggen dat de radarapparatuur in uw geval niet gewerkt heeft'', zo probeert Becker de triomf bij de verdachte een beetje te temperen. Maar de Scheuldernaar twijfelt er niet aan dat de uitkomst van het onderzoek voor hem gunstig zal uitpakken. ,,Ik heb er alle vertrouwen in wat daaruit naar voren zal komen.''






Bij Maastricht Aachen Airport hebben ze daar zo hun twijfels over, zo blijkt bij navraag. Een vertegenwoordiger van de Technische Dienst van de Luchtverkeersleiding Nederland in Beek laat weten dat door de instelling en de constructie van de radars van het vliegveld het signaal de eerste honderden meters niet eens de grond raakt. Laat staan dat het radarcontroles zou kunnen verstoren. Garanties daarover kan de luchthaven echter ook niet geven. ,,Maar het lijkt ons heel stug.''

Bron:  De Limburger

Melder: Bassietuning