Rijexamen duurste van Europa



21/01/2006 AMSTERDAM - Het Nederlandse rijexamen behoort tot de duurste van Europa. Het aantal benodigde lesuren ligt het hoogst en het slagingspercentage het laagst. Bovendien is de afdracht aan de keuringsinstantie in Nederland, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), het hoogste van de ons omringende landen.



Dat stelt VekaBest, grootste leverancier van verkeersleermiddelen in ons land, op basis van onderzoekscijfers van EFA, Europese koepel voor rijschoolbonden en Cieca, Europese koepelorganisatie van de centrale bureaus voor rijvaardigheidsbewijzen. Gemiddeld heeft iemand in ons land 42 lesuren nodig voordat het eerste examen wordt aangeboden.
Alleen in Duitsland is dat hoger, 45 uur. De slagingskansen liggen in Duitsland echter op 71 procent en in ons land 47 procent. Bovendien betaalt een Duitser 70 euro en een Nederlander 85 euro aan het examenbureau. Voor Franse leerlingen is het examen zelfs gratis en heeft een kandidaat gemiddeld 32 lesuren nodig. In Zweden, waar verkeersveiligheid hoog in het vaandel staat, ligt het slagingspercentage zelfs op 73 procent met gemiddeld 14 lesuren.



EFA-erevoorzitter Georges van Aerschot bevestigde gisteravond de Europese slagingspercentages. „Wij hebben het ook altijd zeer opvallend gevonden dat het Nederlandse slagingspercentage zo laag ligt, terwijl leerlingen zo veel lessen moeten volgen.” Van Aerschot stelt dat Nederland kampioen is van moeilijke rijexamens in Europa.



Gisteren uitten in deze krant Federatie Autorijschool Management (FAM) en VekaBest hun wantrouwen over de slagingskansen van de Nederlandse kandidaat voor het rijexamen.



Het CBR kan zich volgens woordvoerder Hans Fontijn niet herkennen in de Europese cijfers. „Navraag door ons bij Cieca leert dat dergelijke percentages niet bestaan. Prijsverschillen tussen landen is appels met peren vergelijken.” Volgens Fontijn geldt het CBR in Europa als de standaard.



Nu kunnen leerlingen die vier keer zijn gezakt wel een bijzonder examen afleggen via het Bureau Nader Onderzoek Rijvaardigheid (BNOR). Dit is echter een divisie van het CBR.



„Waarom moet een kandidaat daar eerst vier keer voor zakken? Wij willen dat er een tweede exameninstantie komt naast het CBR waarbij meteen een beroep kan volgen op een CBR-examen na de eerste keer zakken”, zegt FAM-voorzitter Rob Kant.
De rijschoolhouders ergeren zich aan de volgens hen onverklaarbare verschillen in slagingskansen.



FAM-bestuurslid en rijschoolhouder Leen van Maaren: ,,Een van mijn instructeurs, die al twintig jaar dit werk doet, haalt met leerlingen in een grote stad 77 procent maar in een kleine plaats slechts 33 procent. Dat valt toch niet uit te leggen. ”
De regionale verschillen zijn exact te volgen, zo blijkt uit cijfers van het CBR.
 
 
Bron:  De Telegraaf
 
  Melder: Marcel
 



Flitsservice.nl wordt gehost door:

Prolocation banner