Rijscholen kraken vernieuwd rijexamen





 

Rijschoolhouders slaan groot alarm omdat het vernieuwde rijexamen, dat precies een jaar geleden werd ingevoerd, voor onveilige situaties op de weg zorgt.

Veel onderdelen van het praktijkexamen deugen volgens vijftig grote en vijf kleinere rijscholen niet. Bij het oude rijexamen lag de nadruk vooral op het zo goed mogelijk rijden in het verkeer. Maar nu gaat de aandacht vooral uit naar 'bijzaken', vinden de rijschoolhouders. Kandidaten moeten nu bijvoorbeeld formulieren invullen over het rijgedrag, zoeken naar de juiste route en milieuvriendelijk rijden.

De verontruste rijscholen hebben daarom een brandbrief vol snoeiharde kritiek gestuurd aan verkeersminister Eurlings, de Vaste Kamercommissie van Verkeer en Waterstaat en de directie van het Centraal Bureau Rijvaardiheidsbewijzen. In de brief wordt korte metten gemaakt het praktijkexamen en de "starre houding" van het CBR. "Niet iedere verandering is een verbetering", schrijven ze.

De rijschoolhouders vinden dat de overheid als toezichthouder van het rijexameninstituut moet ingrijpen. "De maat is echt vol", zegt Nico van Swan, voorzitter van de Nijmeegse Autorijscholen Combinatie. Ons land telt bijna 7000 rijscholen waarvan er slechts 700 bij brancheorganisaties zijn aangesloten.

Verrast

Het CBR zegt onaangenaam verrast te zijn over de brief. "Onzin, het nieuwe rijexamen is op basis van Europese richtlijnen via onze minister van Verkeer door het CBR ontwikkeld. De kritiek is onterecht", aldus CBR-directielid Harry Belt. "Wij hebben het vernieuwde rijexamen bovendien in goed overleg met de georganiseerde rijschoolorganisaties als Bovag en de Federatie Autorijschool Management ingevoerd."

Verder vinden de rijschoolhouders dat het slagingspercentage van de zogeheten tussentijdse toets, waarbij mensen hun vorderingen in fasen kunnen laten testen, flink gedaald is. De Rijopleiding in Stappen, het stap voor stap leren autorijden, zou ook niet deugen.

Het CBR ontkent. "Maar liefst 40% van de examenkandidaten neem aan de tussentijdse toets deel. Het slagingspercentage ligt 10% hoger dan bij het reguliere praktijkexamen", zegt Belt. "Bij RIS-kandidaten ligt het slagingspercentage 15% hoger."

 
 
Bron: Telegraaf
 
  2-2-2009  


|

FlitsKaart