Roetfilter niet eerder verplicht





 

Nederland mag roetfilters op dieselauto’s niet eerder verplicht stellen dan de rest van Europa. Dat heeft het Europees Hof van Justitie vandaag bepaald. Het kabinet was in beroep gegaan tegen de weigering van de Europese Commissie roetfilters eerder verplicht te laten stellen in Nederland dan in de rest van de EU.

Nederland stelde dat het roetfilter noodzakelijk is om de uitstoot van fijn stof te verminderen. Daarbij zou haast zijn geboden vanwege de hoge bevolkingsdichtheid in Nederland en het drukke verkeer. Volgens het hof kampt Nederland niet met bijzondere problemen die nopen tot het versneld verplichten van het roetfilter.

De commissie oordeelde vorig jaar dat de maatregel de interne Europese markt zou verstoren. Vervroegde invoering zou ertoe leiden dat Nederland wagens zonder filter niet zou toelaten. De commissie stelde dat roetfilters op zijn vroegst in 2009 verplicht mogen worden gesteld. Volgens het kabinet is gezondheid belangrijker dan de Europese markt. Nederland wilde begin dit jaar de roetfilters al verplicht stellen.

Uitlaatgassen bevatten roet, het zogenoemde fijn stof. Dit kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Een roetfilter is een poreuze wand die de uitlaatgassen doorlaat, maar roetdeeltjes opvangt. Hierdoor komt minder fijn stof vrij. Volgens milieudeskundigen en longartsen kosten de gevolgen van blootstelling aan fijn stof de Nederlandse overheid jaarlijks honderden miljoenen euro’s.

Automobilisten krijgen nu bij aankoop van een nieuwe auto zeshonderd euro korting als ze een roetfilter aanschaffen. Bijna twintigduizend dieselrijders zouden nu een roetfilter hebben laten inbouwen. Een halfjaar geleden waren het er vijfhonderd.

 
 
Bron: Nieuws.nl
 
  27-6-2007  


|

FlitsKaart