Roetfilters pas eind 2008 verplicht





 

DEN HAAG/BRUSSEL - Nederland mag niet al in 2007 van autofabrikanten eisen dat alle nieuwe dieselauto's voorzien zijn van een roetfilter. Dat mag pas eind 2008, wanneer de verplichting in heel Europa van kracht wordt, zo is woensdag bekendgemaakt.


Staatssecretaris Van Geel van Milieu wilde een versnelde invoering van het roetfilter omdat Nederland grote moeite heeft om aan de Europese eisen voor luchtkwaliteit te voldoen. Hij had Brussel gevraagd om versnelling, maar daar heeft de Europese Commissie nu een streep door getrokken.



Van Geel noemt het besluit een „gemiste kans”, laat de woordvoerster van de staatssecretaris weten. Nu de Commissie lidstaten een strengere aanpak van de fijnstofproblemen ontzegt, moet Brussel volgens de bewindsman snel zelf met een „strenger“ beleid komen om de luchtvervuiling door auto's terug te dringen. Bovendien wil hij het kabinet voorleggen in Brussel in beroep te gaan tegen het besluit.



Verantwoordelijk Europees commissaris Verheugen (industrie) zei tegen het NOS-journaal dat hij „met geen mogelijkheid kon accepteren” dat Nederland eigen regels stelt aan auto's. De technische eisen aan auto's zijn in heel Europa gelijk. „Ik kan het ook niet helpen”, zei hij.



Werkgeversorganisatie VNO-NCW vindt dat Nederland, nu er sprake is van uitstel van de roetfilterplicht, ook later moet mogen voldoen aan de Europese normen voor fijn stof in de lucht. Dat laat een woordvoerder namens VNO-NCW weten. De strenge normen bedreigen nu nieuwbouwprojecten en nieuwe wegen.



Subsidieregeling

Hoewel installatie van de filters nu nog vrijwillig is, rijden op de Nederlandse wegen steeds meer dieselauto's met een roetfilter rond. Sinds vorig jaar juni een subsidieregeling hiervoor inging, is gemiddeld 29 procent van alle verkochte diesels uitgerust met een door het Rijk gesponsorde roetfilter.



Het animo voor de roetfilter, die ervoor zorgt dat een auto minder schadelijke stofdeeltjes als fijn stof het milieu inblaast, neemt hand over hand toe. Dat bleek woensdag uit cijfers van brancheorganisaties Bovag en Rai Vereniging. Was in de eerste maanden na invoering 15 procent van de nieuwe verkochte diesels voorzien van dat filter, in het eerste kwartaal van dit jaar waren inmiddels vier op de tien ermee uitgerust.



600 euro korting

In de strijd tegen vuile lucht heeft de staatssecretaris vorig jaar een pakket maatregelen - ook wel het Prinsjesdagpakket - opgesteld. Het kabinet heeft hiervoor tot 2015 900 miljoen euro beschikbaar gesteld. De subsidie voor de roetfilter in diesels maakt deel uit van dat pakket. Wie van de regeling gebruik maakt, krijgt 600 euro korting op de aanschafbelasting (BPM) van de nieuwe auto.



Voor bestaande dieselauto's geldt de opmars van de roetfilter nog niet. Eigenaren van dieselauto's die nu al rondrijden, kunnen straks met 400 euro rijkssubsidie een filter laten installeren. Deze zogenoemde retrofit gaat per 1 juli van dit jaar in. Volgens de VROM-woordvoerster is er nu nog niet veel vraag naar de retrofilters, omdat de dieselrijders wachten op de aanstaande regeling.


 
 
Bron: Telegraaf
 
  5-3-2006  


|

FlitsKaart