Rotterdam wil snelheidsverhoging A13 niet





 

De gemeente Rotterdam wil niet dat de snelheid op de A13 bij Overschie wordt verhoogd van 80 naar 100 kilometer per uur. Verhoging van de snelheidslimiet is niet goed voor de gezondheid van de bewoners van de deelgemeente omdat de luchtkwaliteit slechter wordt. Dat schrijft wethouder Jeannette Baljeu (Verkeer) in een brief aan minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur).

In 2002 is de snelheid op het traject juist verlaagd naar 80 kilometer wegens de aantoonbaar slechte gezondheidssituatie voor de bewoners langs de A13 in Overschie. De 'gezondheidswinst' die daardoor de afgelopen jaren is geboekt, dreigt door de snelheidsverhoging teniet te worden gedaan, aldus Baljeu in de brief.

Zij dringt er namens het stadsbestuur bij de minister op aan af te zien van het verhogen van de snelheidslimiet 'op grond van gezondheidsredenen van de Rotterdamse bewoners'.
VVD-wethouder Baljeu zegt in de brief aan haar partijgenote Schultz er verbaasd over te zijn dat zij het besluit over de snelheidsverhoging via de pers te horen heeft gekregen.
De kwestie komt woensdag aan de orde in een debat in de Tweede Kamer. Schultz wilde daar niet op vooruitlopen, liet haar woordvoerder dinsdag weten.

De volgende is Utrecht:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/11116465/__Ook_Utrecht_tegen_hogere_snelheid__.html?cid=rss

Utrecht protesteert tegen snelheidsverhoging

De gemeente Utrecht wil dat minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) haar plan voor snelheidsverhoging op de A12 heroverweegt. Dat heeft het college dinsdag geschreven in een brief aan de bewindsvrouw.

Als auto's op de A12 variabel 130 kilometer mogen rijden en op de parallelbanen tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten 100 in plaats van 80, gaat dat ten koste van luchtkwaliteit en geluidsbelasting. Volgens het college is een hogere maximumsnelheid niet goed voor de gezondheid van Utrechters. De beperkte winst in reistijd voor automobilisten weegt daar niet tegen op, vinden B en W.

Verlaging van de snelheid op de parallelbanen naar 80 kilometer in 2006 leidde juist tot een aanzienlijke verbetering van de luchtkwaliteit, zo staat in de brief. ''Uw beleidsvoornemen maakt dat de behaalde 'winst' voor de gezondheid van de omwonenden teniet wordt gedaan.''

Het college is verbaasd over het plan van Schultz. De minister bezocht eind november de Utrechtse wijk Lunetten vlak bij de snelweg. Daar zei ze de zorgen van bewoners serieus te nemen. ''Wij zijn temeer verrast omdat u tijdens uw werkbezoek niets heeft verteld over uw plannen om vier dagen later uw voornemen te presenteren om de maximumsnelheid op snelwegen te verhogen'', aldus het college.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  13-12-2011  


|

FlitsKaart