's Nachts vrij baan voor hardrijders





 

MONNICKENDAM - Snelheidsduivels hebben 's nachts nagenoeg vrij spel op de wegen in de regio Waterland. De radarcontrolewagen van de politie blijft namelijk tussen elf uur 's avonds en zeven uur 's ochtends in de garage omdat de bemanning van die auto 's nachts niet mag werken. In de hele politieregio kan voor snelheidscontroles een beroep worden gedaan op maar één agent, die door elke basiseenheid geclaimd kan worden, maar die lang niet elke nacht werkt.



Dat zei Cees Smit, chef van het wijkteam Waterland van de politie, deze week tijdens een vergadering van de raadscommissie algemene zaken van de gemeente Waterland. De politici schrokken behoorlijk van de mededeling van Smit. Vanuit de commissie was namelijk het verzoek gekomen om met name in de bebouwde kom van kleine dorpen als Broek in Waterland in de vroege ochtend op snelheid te gaan controleren. Bussen, vrachtwagens en ook personenauto's zouden juist dan met een rotgang door de dorpjes scheuren.



Maar Smit zei het verzoek niet te kunnen inwilligen. ,,De mensen van de radarcontroleauto mogen niet werken voor zeven uur 's ochtends. Het zijn namelijk buitengewoon opsporingsambtenaren en geen gewone agenten. Ze vallen daarom ook onder andere arbo-regels, die bepalen dat ze na elf uur 's avonds en voor zeven uur 's ochtends niet mogen werken.''



Smit nuanceerde zijn mededeling later iets door te zeggen dat 'het niet zo is dat hardrijders 's nachts en ' s ochtends vroeg helemaal vrij baan hebben'. ,,De regio heeft dan de beschikking over één agent die zich wel met snelheidscontroles kan bezighouden. Die kan dus ook overal in de regio worden ingezet, ook in bijvoorbeeld Broek in Waterland.'' De politie in Waterland kan vragen of die agent eens komt controleren in Broek, maar het is afwachten of zo'n aanvraag wordt gehonoreerd.



In theorie kunnen agenten die 's nachts dienst hebben op snelheid controleren met een lasergun, tenminste, als ze het niet al druk genoeg hebben met andere zaken. Maar Smit vindt controles met een lasergun niet eerlijk. ,,Persoonlijk vind ik dat een vorm van rechtsongelijkheid. Want je zet bepaalde mensen die te hard rijden aan de kant. Terwijl een agent met die persoon in kwestie bezig is, kunnen andere automobilisten voorbij blijven razen. Dan is zo'n radarcontrolewagen veel eerlijker: die registreert iedereen die in een bepaalde periode op een bepaalde weg te hard rijdt.''

 
 
Bron: Noord Hollands Dagblad
 
  28-10-2004  


|

FlitsKaart