Schonere auto mag later van Europarlement





 

Autofabrikanten moeten meer tijd krijgen om de automotoren schoner te maken, stelde een meerderheid van het Europees Parlement woensdag vooruitlopend op een EU-wetsvoorstel hierover.

De CO2-uitstoot van nieuwe auto's hoeft pas in 2015 gedaald te zijn naar gemiddeld 125 gram CO2 per kilometer. Dat is drie jaar later dan de Europese Commissie wil, maar wel iets strenger. De Europese Commissie denkt aan 130 gram broeikasgas CO2 per kilometer.

„We moeten ambitieuze doelen stellen, maar de industrie ook voldoende tijd geven voor nieuwe ontwerpen tegen zo laag mogelijke kosten”, zei de Britse liberaal Chris Davis, die het standpunt had opgesteld.

„Ontzettend jammer”, reageerde Europarlementslid Dorette Corbey (PvdA). „De fabrikanten halen hun doel voor 2008 al niet en zouden hierdoor nog meer tijd krijgen. Dit scheelt heel veel CO2.”

Corbey probeert haar collega's nog te overtuigen voordat begin 2008 het wetsvoorstel van de Europese Commissie formeel op tafel komt. Ze wil een limiet van 120 gram in 2012, daarna gevolgd door 80 gram in 2020. „De fabrikanten hebben de laatste jaren veel gedaan om auto's veiliger te maken. Nu is het tijd voor schonere modellen.”

De CO2-uitstoot is nu gemiddeld 160 gram per kilometer. Dat is amper minder dan enkele jaren geleden, omdat fabrikanten de laatste tijd veel zwaardere auto's zoals SUV's op de markt hebben gebracht.

De Europese autobranche had eerder al gezegd dat 2012 onhaalbaar was. Verzet was er ook van landen met veel autofabrieken, zoals Duitsland.

Milieudefensie vindt het standpunt van het EU-parlement een tegenvaller voor Nederland. „Milieuminister Cramer rekent erg op Europese eisen aan producten. Maar het heil komt duidelijk niet uit Europa”, zegt campagneleider Joris Wijnhoven. „Cramer moet zich daarom nu hard maken om het wegennet te beperken ten gunste van het spoor. Een treinpassagier stoot gemiddeld maar 40 gram CO2 per kilometer uit.”

Het Europarlement pleitte woensdag ook voor verplichte milieu-informatie in autoadvertenties. De informatie over uitstoot en brandstofverbruik moet dan minstens een vijfde van de advertentie beslaan. Verder zouden fabrikanten van vervuilende wagens een soort boete moeten betalen aan zuinige automerken, zo suggereerde het Europarlement.

 
 
Bron: Autotelegraaf
 
  24-10-2007  


|

FlitsKaart