Slapende spitsstroken open! Woerden-Utrecht en Lunetten-Bunnik





 

Werkgeversorganisaties vinden dat slapende spitsstroken en ongebruikt asfalt langs Nederlandse snelwegen via een spoedwet eerder voor het verkeer opengesteld moeten worden.

Het desastreuze ’foutje’ met de ongebruikte spitsstrook van de A1 bij Hoevelaken wekt intussen ook grote irritatie onder automobilisten en vrachtwagenchauffeurs die op de A12 vanuit Woerden richting Utrecht tijdens de dagelijkse ochtendspits in kilometerslange files terechtkomen.

Aan de zuidzijde van de snelweg ligt al vier jaar een ongebruikte rijstrook van ruim zes kilometer. Op dezelfde A12 maar dan in oostelijke richting ligt tussen knooppunt Lunetten en Bunnik eveneens al jaren een extra rijstrook die niet wordt gebruikt.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat bevestigde gisteren dat het asfalt niet als spitsstrook mag fungeren. „Ze zijn destijds aangelegd vanwege groot onderhoud aan de snelweg om de doorstroming van het verkeer te bespoedigen”, aldus een zegsman. „We kunnen daar vanwege allerlei milieueisen, zoals de uitstoot van fijnstof, niet zomaar spitsstroken van maken. Misschien kan het op den duur.”

Op de zuidbaan van de A12 richting Utrecht (knooppunt Ouderijn) liggen nu drie wegstroken. Een vierde werd tussen de linkerbaan en de vangrail aangelegd. Aan de noordzijde zijn wel vier rijstroken aangelegd waardoor het verkeer in de richting Den Haag wel een betere doorstroming kent. Ook tussen Lunetten en Bunnik staan dagelijks files terwijl extra asfalt voorhanden is. Het departement stelt echter dat er in ons land geen ’slapende’ spitsstroken meer zijn.

Vandaag moet minister Eurlings (Verkeer) tijdens een spoeddebat uitleg geven over de catastrofale blunder over het dichthouden van de spitsstrook tussen Barneveld en Hoevelaken. Na berichtgeving in De Telegraaf kwam de opening in een stroomversnelling. Eurlings besloot afgelopen vrijdag de spitsstrook van de A1 tussen Barneveld en Hoevelaken na vier jaar zo snel mogelijk te openen, na miscommunicatie met de Raad van State.


Vervolg pagina 1

Kilometers asfalt nog ongebruikt

VNO-NCW en Transport en Logistiek Nederland (TLN) vinden dat minister Eurlings nu ook serieus moet onderzoeken of onderhoudsasfalt zoals op de A12 niet als extra rijstrook gebruikt kan worden tijdens de spits. 1 1 „Wat ons betreft, wordt er vaker een beroep gedaan op de spoedwet”, aldus Annemieke Stellaert, regiomanager van VNO-NCW. „Dit extra asfalt moet snel landelijk in kaart worden gebracht.”

De Verkeersinformatiedienst verwacht dat het aantal files op de A12 enorm afneemt als het ongebruikte asfalt wordt ingericht als spitsstrook. „In het hele land liggen kilometerslange stukken. Je lost daarmee veel problemen op”, aldus Patrick Potgraven.

TLN is eveneens verbaasd over de A12. „Onvoorstelbaar, maar dit wordt allemaal door de stringente regelgeving veroorzaakt”, zegt Bart van Moorsel, beleidsmedewerker verkeer. „Overal waar wegverbreding mogelijk is, zou dat direct benut moeten worden.” Begin mei komt TLN met nieuwe vernietigende cijfers over de totale economische schade als gevolg van files. „Reken maar dat we richting de E 800 miljoen gaan.”

 
 
Bron: De Telegraaf /abonnee gedeelte
 
  4-9-2008  


|

FlitsKaart