Slechts 80 km/h op A5





 

Op het nieuwe deel van de snelweg A5 tussen knooppunt Raasdorp en de Coentunnel wordt 80 kilometer per uur de maximale snelheid.

Voor automobilisten die vanaf de A4 komen en over de A5 naar het Amsterdamse havengebied en de Coentunnel rijden, wordt het straks remmen geblazen. Op de A4 en de A9 is 120 kilometer per uur toegestaan. Maar vanaf het knooppunt Raasdorp is slechts tachtig toegestaan.

Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat was indertijd bij het besluit om de weg aan te leggen deze snelheid al afgesproken. Als reden wordt de luchtkwaliteit opgevoerd. De nieuwe snelweg gaat immers langs Zwanenburg en Halfweg. Blijft vreemd dat op de Ringweg van de A10 in Amsterdam de snelheid juist weer is opgevoerd van 80 naar 100 kilometer per uur, terwijl daar de woningen dicht op de snelweg staan. Het is een tijdelijke snelheidsverlaging op de A5. Na verloop van tijd zullen we metingen doen en mogelijk wordt het daarna alsnog 100. In ieder geval wordt het geen 120 kilometer per uur, weet de woordvoerster.

Het eerste deel van de nieuwe snelweg gaat half december open, al is de exacte datum nog steeds niet bekend. Het gaat om het deel tussen Raasdorp (A9) en het Westelijk Havengebied. Grote stroom

Wanneer komend voorjaar de Tweede Coentunnel klaar is, gaat de rest van de A5 ook open. Pas vanaf dat moment komt de grote stroom auto s op gang en hebben metingen zin.

Uit eerdere studies bleek al dat de luchtkwaliteit langs de N200 (de weg van Haarlem naar Amsterdam) zal verbeteren na opening van de A5. Verwacht wordt dat een deel van de automobilisten de A5 neemt in plaats van de N200 (veel verkeerslichten en files rond Halfweg). Omdat de A5 op een hoge dijk met viaducten ligt, zal minder fijnstof neerslaan dan bij een normale weg. Uit de studie blijkt verder dat vooral rond de knooppunten Raasdorp en Coentunnel een verslechtering van de luchtkwaliteit (stikstof en fijnstof) wordt verwacht. Daarom is een maximum snelheid van 120 kilometer per uur niet mogelijk. Om helemaal aan de veilige kant te zitten wordt dus tijdelijk 80 kilometer per uur aangehouden.

Om binnen de normen te blijven wordt momenteel aan de noordzijde van de A9 tussen Raasdorp en Badhoevedorp een luchtscherm geplaatst. Dat ziet eruit als een geluidsscherm, maar is bedoeld om de vervuiling omhoog te laten stijgen.

Echte geluidsschermen staan al op de A5 langs Lijnden, Zwanenburg en Halfweg.

Tussen de Lijnderdijk en de N200 is zelfs een dubbele laag van het geluidsdempende ZOAB gelegd.

 
 
Bron: Haarlemsch Dagblad (en via: LexisNexis.nl)
 
  11-5-2012  


|

FlitsKaart