Slimme wapens in de flitsoorlog


Even na tien uur 's avonds, op de snelweg A12 bij Utrecht, richting Den Haag. De borden geven onverbiddelijk een maximumsnelheid aan van 100 kilometer per uur. Automobilisten zoeven voorbij, maar net na de afslag Bunnik gaat bij de meesten de voet eventjes van het gaspedaal. Ja hoor, daar staat de bekende 'driepoot' langs de weg. Zojuist op de radio al
aangegeven in het flitsersbulletin na het nieuws.

Wie te snel wil rijden, hoéft niet geflitst te worden. Anno 2007 beschikken bestuurders over zoveel informatie en hightech, dat het niet moeilijk is een bekeuring te ontlopen. De opsomming van alle flitsers elk uur op de radio is de eenvoudigste vorm. Zeker nu alle nieuwe radio's zijn uitgerust met RDS, waarop doorlopend tekstberichten verschijnen met mobiele flitslocaties. Bang voor de vaste flitskasten, waarvan er nog een kleine 1500 in Nederland staan? Bij de Blokker of via de website van Wehkamp bestel je voor een paar tientjes een Radar Alert-kastje, dat begint te piepen bij alle vaste snelheidsmeters.

Uit onvrede over de massale politiecontroles begon Martijn Hurks zes jaar geleden de site flitsservice.nl, die inmiddels is uitgegroeid tot een platform voor automobilisten die de politie te slim af willen zijn. Honderden bestuurders die dagelijks op de weg zitten geven vrijwillig flitslocaties door, die op de site worden gemeld. ,,Echt, geflitst worden hoeft niet meer", zegt Hurks. ,,Als er ergens een driepoot wordt opgesteld, duurt het niet lang voordat wij die melden."

De site levert gegevens aan grote radiostations als SkyRadio, Q-Music, Veronica, SlamFM, CityFM en CAZ. Via een 0900-nummer kunnen meldingen ook worden beluisterd.

Nieuw is FlitsNav, gratis software die snelheidsmeldingen om het kwartier uit de lucht pikt, en vervolgens weergeeft op het navigatiesysteem van de automobilist. Dat systeem moet dan wel zijn uitgerust met bluetooth en GPRS, zodat de informatie via de satelliet op het schermpje verschijnt.

Fabrikant van het navigatiesysteem TomTom heeft eenzelfde soort dienst voor gebruikers van de nieuwe ONE of GO: de flitscameradienst. De TomTom-gebruiker die een mobiele camera ziet, drukt op een knopje van zijn navigatiescherm, waarna er automatisch een waarschuwing gaat naar andere TomTom-gebruikers in de buurt. ,,Als mensen de exacte locaties van flitscamera's weten, zijn ze zich bewuster van hun snelheid en rijden ze rustiger over het gehele traject", verklaart Anette Hendrickx van de fabrikant.

Naast camera's zijn er nog de onopvallende videowagens van de verkeerspolitie. Hoewel, zo onopvallend zijn die niet, want de meeste wagens
staan gewoon met foto op de site van flitsservice. Hurks: ,,Ik ken veel bestuurders die een lijstje met kentekens op hun dashboard hebben liggen. Ik woon in de provincie Flevoland. Daar hebben ze net een nieuwe VW Passat. Als ik er een zie rijden met een kenteken dat begint met 51 (Red: 51-TK-XB), let ik even op."

Verkeersofficier van justitie Koos Spee noemt alle ontwikkelingen 'niet hartverwarmend', al is het niet illegaal. ,,Ik geef regelmatig interviews op de radio. Soms kom ik net na de flitsmeldingen. Dan kan ik het niet laten daar wat van te zeggen." Spee ziet één lichtpuntje: door alle meldingen zien automobilisten soms door de bomen het bos niet meer, waardoor ze, bang als ze zijn om een bon te krijgen, zich op de hele route keurig aan de snelheid houden. ,,Bovendien blijven we handhaven. Je kunt nog zoveel techniek in je auto hebben, je komt een keer aan de beurt", waarschuwt hij.

Spee verwacht de komende jaren een uitbreiding van het aantal trajectcontroles. Op die routes wordt de gemiddelde snelheid van alle bestuurders gemeten, zeven dagen per week, 24 uur per dag. 'Pakkans 100 procent', meldt justitie op haar site.

Maar in de wedloop met de verkeerspolitie hebben autorijders daar alweer wat op gevonden. Even op een knop drukken en het kenteken kantelt op het moment dat je onder de camera's doorrijdt.

,,Justitie stelt dat het aantal verkeersdoden daalt door allle controles", vertelt Martijn Hurks. ,,Onzin. Spee moet wel flitsen om z'n organisatie te betalen. Auto's zijn veel veiliger dan vroeger. Wegen zijn beter ingericht. Daardoor daalt het aantal verkeersdoden."

Bron:  (o.a.) Nederlands Dagblad