Snelheid in Hengelo Gelderland omlaag





 

HENGELO (Gld) - In de loop van het jaar zal voor vrijwel alle wegen in het buitengebied van Hengelo een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur worden ingesteld.





In de Hengelose situatie blijft slechts een aantal doorgaande wegen verschoond van de maatregel. Het gaat daarbij om de N316, Ruurloseweg en de Zelhemseweg. Verder geldt straks voor alle wegen in het buitengebied een maximum snelheid van 60 kilometer per uur.



De invoering van de snelheidsmaatregel kost de gemeente Hengelo in totaal ruim €72.000. Het geld wordt vooral uitgegeven aan het aanbrengen van markeringen, aanschaf en plaatsen van 60-kilometer borden en enkele verkeerstechnische aanpassingen.



Zo worden er in de Lankhorsterstraat twee wegversmallingen aangebracht met drempels, omdat daar over het algemeen te hard wordt gereden. Voor de fietsers wordt er achter de verkeersgeleiders een strook aangelegd. Bij de constructie van de versmalling is rekening gehouden met het landbouwverkeer. Volgens burgemeester en wethouders zal dat verkeer er geen hinder van ondervinden.



Verder worden er op de Hengeloseweg en de Hogenkampweg bij de grens met de bebouwde kom van Keijenborg twee busdrempels aangebracht in combinatie met wegversmallingen, wegmarkeringen en borden. Het gaat om een zelfde constructie als die ook wordt toegepast op de Varsselseweg.



Busverkeer, trekkers en vrachtwagens ondervinden geen hinder van de drempels. Personenauto's en busjes moeten er echter flink voor afremmen.



Om de snelheid van het verkeer op de Varsselseweg tussen de Bleuminkweg en de Oude Zelhemseweg te verlagen wordt ook daar een wegversmalling aangepast.



Na een evaluatie wordt later besloten of er nog meer wegversmallingen moeten worden aangebracht in deze weg.



Volgens gemeentesecretaris Jaap van Gijssel is er in Hengelo bewust voor gekozen om niet te veel drempels en versmallingen aan te brengen in de wegen in het buitengebied. "Het is geen kwestie van automobilistje pesten. Het gaat in de eerste plaats om de veiligheid, en er is dan ook alleen gekozen om drempels aan te leggen op plekken waar het echt niet anders kan."

 
 
Bron: De Gelderlander
 
  5-3-2002  


|

FlitsKaart