Snelheid op deel N244 terug naar 80





 

PURMEREND - De maximumsnelheid op de N244 tussen Alkmaar en Purmerend gaat omlaag naar 80 km per uur. Op het oostelijke deel tussen de Kogenpolderbrug en Purmerend gebeurt dat nog dit najaar.



Naar verwachting nemen Gedeputeerde Staten halverwege deze maand het besluit om ook het westelijke deel tussen de Ring Alkmaar en de Kogenpolderbrug (afslag naar de Zaan/Wormerveer) de status van autoweg te ontnemen. Dat besluit zou dan volgend jaar doorgevoerd kunnen worden.



Woordvoersters van de provincie en van de gemeente Alkmaar hebben dit gisteren tegenover deze krant bevestigd.



De maatregelen op de N244 houden niet direct verband met het dodelijk ongeval woensdagavond bij Zuidschermer. Een 37-jarige Amsterdammer liet daar het leven toen hij bij een inhaalmanoeuvre op een vrachtwagen botste. De weg is bijna vier uur gesloten geweest.



Gevaarlijk

Dat neemt niet weg dat het wel degelijk de inzet van de provincie is om de weg veiliger te maken. De N244 staat al jarenlang bekend als gevaarlijk. Veel weggebruikers voelen zich onveilig op de weg. Ze rijden langzamer dan de toegestane 100 km/uur waardoor andere weggebruikers ertoe worden verleid in te halen. De provincie heeft lang volgehouden dat de weg niet gevaarlijker is dan vergelijkbare wegen. De statistieken bevestigden dit beeld.



Toch zijn recentelijk maatregelen getroffen om het deel van de weg tussen de Kogenpolderbrug en Purmerend veiliger te maken. Een inhaalverbod en een doorgetrokken streep op de weg maken deel uit van dat pakket.



Het voorstel om de N244 nu toch aan te pakken komt dan ook in eerste instantie uit de milieuhoek, aldus een woordvoerster van de provincie. De provincie wil in het kader van het actieprogramma 'Verkeer, vervoer en milieu' alle N-wegen geluidsarmer maken. Daar zijn twee maatregelen geschikt voor: het aanbrengen van fluisterasfalt en het terugbrengen van de maximumsnelheid naar 80 km/uur. Dat laatste is niet op alle wegen van toepassing te verklaren, maar wel op de N244.



Behandelingen

Het voorstel om na de oostelijke ook de westelijke N244 van beide behandelingen te voorzien is door milieuambtenaren ingediend, maar zal naar verwachting door de ambtenaren van de verkeersafdeling worden gesteund omdat de weg daarmee veiliger wordt.



Momenteel worden de financiële consequenties van het besluit nog doorgerekend. Vooral de kosten van handhaving, bijvoorbeeld de plaatsing van flitspalen, spelen daarin een rol. Half oktober wordt het hele pakket met ambtelijke voorstellen en financiële berekeningen aan Gedeputeerde Staten voorgelegd.

 
 
Bron: Noordhollands Dagblad
 
  10-2-2004  


|

FlitsKaart