Snelheidscontrole A12 vertraagd



x

Den Haag – De komst van een ingenieus snelheidscontrolesysteem op de A12, tussen Den Haag en Gouda, heeft forse vertraging opgelopen.



Al in februari 2000 maakte het Openbaar Ministerie (OM) bekend dat de maatregel nog voor het eind van dat jaar zou worden ingevoerd.
Op dit moment blijkt zelfs de (Europese) aanbesteding nog niet te zijn afgerond. "De verwachting is dat dit deze zomer gebeurt, daarna moet nog de opdracht worden verleend", erkent een woordvoerster van het OM. "Ons is er echter alles aan gelegen om het systeem nog dit jaar in gebruik te nemen".
De bedoeling is dat het betreffende, erg drukke gedeelte van de A12, in beide richtingen, in vier of vijf secties wordt verdeeld. In elk vak wordt steeds op twee verschillende punten de snelheid gemeten van de passerende voertuigen. Een computer berekent het gemiddelde. Ligt dat boven het toegestane maximum, dan krijgt de weggebruiker een bekeuring toegestuurd. Het vernuftige hierbij is, dat het voor hardrijders geen zin heeft om vlak voor een camera af te remmen en daarna weer het gaspedaal in te trappen; de apparatuur meet immers de gemiddelde snelheid.





Freek van der Valk, projectleider op het gebied van verkeerssystemen van Siemens Nederland, noemt dit soort strenge controles erg belangrijk als wapen tegen de files. De reden is dat zo kan worden afgedwongen dat het verkeer één snelheid aanhoudt, waardoor de capaciteit van de wegen wordt vergroot. "Nog vóórdat een file is ontstaan, moet je er al voor zorgen dat niemand harder gaat dan tachtig kilometer per uur", aldus Van der Valk.
Het vermelden van die snelheid op panelen boven de weg is in zijn ogen niet afdoende:er zal ook volop moeten worden gecontroleerd om te bereiken dat iedereen zich aan dat voorschrift houdt. "In Amerika bijvoorbeeld is men veel consequenter op het gebied van de handhaving", zegt hij. "In Nederland zijn we veel te coulant".

Bron:  Haagse Courant

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

Om files te voorkomen of te verminderen op de A12, zijn geen snelheidscontroles nodig, maar een derde of zelfs vierde rijbaan! Het is een schande dat de A12 nog steeds een 2x2 rijstroken weg is. Het verkeer is gigantisch toegenomen, bijna alle dorpen en steden zijn gigantisch gegroeid, met als resultaat een fileinfarct in de Randstad waar je U tegen zegt.


Vervolgens wordt het grote voorbeeld Amerika erbij gehaald. Diegenen die daar vaak gereden hebben, weten dat je tot 10 mijl per uur niet bang hoeft te zijn voor een bekeuring. We hebben het dan wel over een marge van 16 km/u! Er is geen enkele agent die een bekeuring uitdeelt aan iemand die 4.3 mijl per uur te hard gaat (de beruchte 7 km/u marge die in Nederland gehanteerd wordt). Op de freeway bij San Fransisco wordt zonder meer 70 tot 80 mph gereden.

Wat er in bovenstaand artikel bewust ook verzwegen wordt is dat de snelheidslimieten ( die sinds mensenheugenis op maximaal 65 mph lagen) enige jaren geleden vrijgegeven zijn door de federale overheid. De Staten mogen nu zelf beslissen hoe hard er gereden mag worden, met als resultaat dat in Colorado 80 mph geldt en in Texas 75 mph. Het vreemde is echter dat door de verhoging er geen dramatische toename is geweest van het aantal verkeersdoden.