Snelweg dicht / Wegwerkers voelen zich vaak onveilig


Snelwegen moeten bij onderhoudswerkzaamheden voor alle verkeer compleet worden afgesloten.

Wegenbouwbedrijven krijgen daardoor meer ruimte. De werkdruk neemt zo af, er zullen nauwelijks of geen files ontstaan en wegwerkers lopen minder risico aangereden of gemolesteerd te worden.

Daarvoor pleit Bouwend Nederland, de brancheorganisatie van bouw- en wegaannemers onder voorzitterschap van Elco Brinkman.

Automobilisten raken nu steeds vaker geïrriteerd als ze tijdens werkzaamheden naar een strook worden geleid en in een lange file terechtkomen. Bovendien voelen de wegenbouwers zich in toenemende mate opgejaagd en in het nauw gedreven. Daardoor laat de kwaliteit van geleverd werk te wensen over en neemt de stress onder personeel toe.

Afsluiting van delen van snelwegen voorkomt dat bij uitlopende werkzaamheden de ochtendspits in een filechaos verandert. Recent gingen stukken A10 en A44 al dicht.

Rijkswaterstaat zei gisteren op korte termijn de eerste snelwegen voor onderhoud grotendeels te willen afsluiten. Maar: „Er moeten goede omleidingroutes voorhanden zijn. Bovendien eisen wij van de aannemers dat het werk binnen zeven dagen is afgerond. Anders gaan we niet akkoord.” Daarnaast moeten de B-wegen filevrij blijven.

Rijkswaterstaat wil eind juli de hoofdrijbanen van de Van Brienenoordbrug bij Rotterdam zes dagen afsluiten. Ook de drukke N3 tussen Papendrecht en Dordrecht wordt over 10 km in augustus twee keer negen dagen afgesloten.

Wegwerkers voelen zich vaak onveilig

Driekwart van de wegwerkers wordt elke maand geconfronteerd met levensgevaarlijke situaties. Bijna een op de tien werknemers voelt zich door roekeloos weggedrag niet veilig tijdens het werken aan de weg. Ook vindt er steeds vaker fysiek geweld plaats. Dat blijkt uit onderzoek van de Hout- en Bouwbond CNV.

Bouwend Nederland-voorzitter Elco Brinkman opperde twee weken geleden dat alleen nog een verkeersramp de Haagse politici wakker kan schudden dat de infrastructuur in Nederland oververhit is geraakt. Nu komt zijn voorstel om de snelwegen bij werkzaamheden op slot te gooien.

„Wij vinden dat Rijkswaterstaat op basis van eerdere afsluitingen van snelwegen definitief zou moeten overgaan tot het invoeren van deze werkwijze”, aldus Bouwend Nederland-zegsman Harm Dragt. „Uiteraard gaat het om delen tussen afritten die dan afgesloten moeten worden. Voorbeelden van het afsluiten van de Ring A10 tijdens groot onderhoud bij Amsterdam en recentelijk de A44 bij Leiden hebben een positief effect gehad.”

Volgens Dragt is vooraf voorlichting een vereiste. „Anders is er geen begrip voor het afsluiten.”

Ook de vakvereniging van machinegebonden personeel, Het Zwarte Corps, is voorstander. „Afsluiten van wegen is prima. Het is productiever werken en het voorkomt agressie bij de werkzaamheden. Goede voorlichting is onontbeerlijk voor begrip en acceptatie bij de weggebruikers”, aldus preses Kees van Dongen.

Bron:  De Telegraaf /abonnee gedeelte

Melder: Maserati Teun