Snelwegen slijten enkel door vrachtwagens





 

Spoorvorming; geulen vol regenwater. Vooral op de rechterstroken zicht- en voelbaar. Oorzaak is aslast. Bij motorfietsen, personenauto's en bestelbussen zo verwaarloosbaar dat een snelweg er na 50 jaar nog als nieuw bij zou liggen. Zelfs tankcolonnes veroorzaken door de gewichtsverdeling via rupsbanden en gebruik van rubber straatblokken geen schade.

Anders is de situatie met vrachtwagens van 40.000 kg. Met een toegestane aslast van 11.500 of zelfs 13.000 kg is vernieling van het wegdek een kwestie van slechts 15 jaar. De in de branche gebruikelijke overbelading zorgt naast oververhitte of weigerende remmen voor nog diepere geulen. De periodiek benodigde wegdekreparaties zorgen voor files. 'Olifantenwedstrijden' van onderling inhalende vrachtwagens voor hinder, gevaar en gebrek aan doorstroming. Als de houderschapsbelasting nog steeds bedoeld is om o.a. wegenonderhoud en -aanleg van te doen, zijn de bedragen voor de voertuiggewichten sterk op solidariteit gebaseerd. Overbelading zou niet enkel als economisch delict t.o.v. andere vervoerders bestraft kunnen worden, maar tevens als delict t.o.v. de wegenbelastingbetaler.

Distributie van goederen door vrachtwagens is wel fijnmazig, flexibel en economisch.

 
 
Bron: Bron:  Motorpresse
 
  8-1-2003  


|

FlitsKaart