Snelwegpolitie afgeschaft: minder controle op verkeershufters





 

De snelwegpolitie die ervoor zorgt dat verkeershufters gericht worden aangepakt, verdwijnt. De agenten in hun snelle auto's rijden in december hun laatste rondes over de snelweg, melden bronnen aan RTL Nieuws.

Bij de Landelijke Eenheid van de politie heeft een groep van 20 agenten de beschikking over acht snelle wagens die verkeershufters van de weg plukken. De helft van de auto's is onopvallend. Het gaat om speciaal uitgeruste auto's, met geijkte meetapparatuur en gecertificeerde en getrainde agenten.

Bumperklevers
De automobilisten worden door middel van videobeelden geconfronteerd met hun gevaarlijke weggedrag. Kleine overtredingen laten deze agenten passeren: ze zijn er uitsluitend voor de bumperklevers, de mensen die bellen of app'en achter het stuur en de grove snelheidsovertredingen. Jaarlijks schrijven de verkeersagenten van deze Landelijke Eenheid daarvoor zo'n 11.000 boetes uit.

In de hoogtijdagen had de snelwegpolitie nog 600 man personeel, uitgerust met de roemruchte Porsches. Uit onderzoek van het wetenschappelijk verkeersinstituut SWOV blijkt dat surveilleren met onopvallende auto's 'zeer geschikt is om hardnekkige, grove overtreders aan te pakken.' Maar de politie heeft zich door de jaren heen steeds meer teruggetrokken van de snelweg. De agenten worden na december overgeplaatst naar een grote afdeling waar ze ook kunnen worden ingezet op surveillance op stations of patrouilles op het water.

Meer verkeersdoden
Het verdwijnen van de snelwegpolitie is opmerkelijk, omdat het kabinet als belangrijk doel heeft het aantal verkeersdoden terug te brengen. Maar de afgelopen jaren neemt het aantal verkeersdoden en gewonden juist weer toe.

En Rinus Otte van het College van procureurs-generaal bij het Openbaar Ministerie zei vorige week in het RTL Nieuws nog dat er meer verkeershandhaving op straat komt, dat de flitspalen kunnen blijven, maar dat het blauw op straat zal blijven toenemen.

Goed gepresteerd
"Vanaf 31 december hebben we geen verkeerspolitie meer", bevestigt Ed Kraszewski woordvoerder van de Landelijke Eenheid tegenover RTL Nieuws. "De medewerkers van het project Verkeershandhaving hebben de afgelopen twee jaar goed gepresteerd en het aantal processen verbaal voldoet aan de verwachtingen."

De landelijke Eenheid gaat nog wel door met de mobiele flitsteams langs de snelweg die controleren op snelheidsovertredingen. Verder zegt de politie na te denken hoe de dienst Infra verkeerhandhaving vanaf volgend jaar gaat invullen, waarbij de politie nog wel in het verkeer aanwezig zal zijn.

Politie en verkeershandhaving

De politie zegt dat de handhaving op de snelwegen wordt overgenomen door agenten van de Dienst Infra van de landelijke Eenheid. Maar de vraag is wat daar van terecht gaat komen, want:

* De politie haalt jaar na jaar steeds minder automobilisten van de weg vanwege hufterig gedrag in het verkeer. In de periode 2010 – 2016 is het aantal staande houdingen door de politie gedaald van ruim 10 procent naar net iets boven de 3 procent.

* Surveilleren met een onopvallende politieauto kan niet ieder agent. Je hebt er een aparte training voor nodig en gecertificeerd zijn om het werk te mogen doen.

* Agenten die het moeten overnemen krijgen niet een gerichte verkeershandhavingstaak mee om op een bepaald stuk snelweg intensief te controleren.

* Agenten zullen alleen boetes uitschrijven wanneer ze toevallig een overtreding zien als ze onderweg zijn van A naar B.

* De expertise van de snelwegagenten verdwijnt.

* Bij een herkenbare politieauto zal de verkeershufter het gas inhouden en aan een boete ontsnappen.

 
 
Bron: RTL Z
 
  11-3-2016  


|

FlitsKaart