Speciaal team voor handhaving verkeersveiligheid Noord Holland





 

HEERHUGOWAARD -
De politie gaat dit jaar in het verkeer in de regio Noord-Holland Noord ongeveer 270.000 bekeuringen uitschrijven. Ruim tweederde van de bonnen komt op rekening van een speciaal verkeershandhavingsteam.
Dat team is afgelopen week officieel uit de startblokken geschoten met controles op de N242 (Alkmaar-Middenmeer). Vanaf november vorig jaar werd er echter al volop gecontroleerd op de N9 (Alkmaar-Den Helder) en N99 (Den Helder-Den Oever). Doel is niet de burger te pukken, aldus de politie, maar het verkeer veiliger te maken.



Vrijdag ondertekenden korpsbeheerder M. van Rossen (burgemeester van Alkmaar) en hoofdcommissaris A. Brink van de regiopolitie Noord-Holland Noord in Heerhugowaard een overeenkomst. Ook K. Spee, hoofd van het landelijk bureau verkeershandhaving van het openbaar ministerie (OM) en de Alkmaarse hoofdofficier van justitie A. van der Kerk zetten hun handtekening.



De vier gaven zo het startschot voor het regionale verkeershandhavingsproject van Brinks korps. Door subsidie van het Rijk is het mogelijk om in elk van de 25 politieregio's totaal 30 medewerkers in te zetten die zich uitsluitend met deze taak bezighouden.



Hiervan worden er 27 ondergebracht in het projectteam bij de politie. Bij het OM in Alkmaar geven drie medewerkers een vervolg aan de inspanningen van het team. Teamleider P. Verbree: ,,Bijvoorbeeld voor de afhandeling van de beroepschriften.''



Snelheid
Circa 200.000 bekeuringen moeten komen uit snelheidsovertredingen. Overschrijding van de maximumsnelheid is en blijft nu eenmaal een van de grootste boosdoeners bij verkeersongevallen met ernstig letsel tot gevolg. Verbree wil iedereen die een bon voor in hun ogen kleine overtredingen krijgt de wind uit de zeilen nemen: ,,De geijkte radarapparatuur staat afgesteld op 57, 77 en 87 op 50-, 70- en 80 kilometerwegen. Wettelijk wordt een correctie toegepast van drie km. Boven de 100 heeft een correctie van vier km plaats en staat de radar op 108 en 128. Vaststaat dat de snelheidsmeters van de meeste auto's een afwijking van tot tien procent hebben. Als je dus een bon van 28 euro voor bijvoorbeeld 54 kilometer krijgt, heb je misschien wel 61 gereden.''



Maar veel belangrijker nog is dat de remweg met elke kilometer te veel aanzienlijk langer wordt. ,,Bij 50 km per uur heb je 29 meter nodig om te stoppen. Bij 60 km ,'maar tien km meer', is dat al 38 meter. Onlangs hadden we een dodelijk ongeval, met een jeugdig slachtoffer, waarbij is uitgerekend dat als de automobilist zich aan de 50 had gehouden, hij die fietser nooit had geraakt.''



Ambitieus
,,Ons doel is niet de burger te plukken, maar het verkeer veiliger te maken. We willen in 2010 het aantal verkeersdoden met 50 procent reduceren en het aantal ziekenhuisgewonden met 40 procent hebben teruggebracht'', aldus Verbree. Hij verheelt niet dat het een ambitieus streven is: ,,Want als referentiejaar geldt 1986 en sindsdien zijn er veel meer voertuigen op de weg gekomen en is het veel drukker geworden.'' Jaarlijks vallen er op dit moment in het verkeer in Nederland rond de 1200 verkeersdoden. In noordelijk Noord-Holland zijn dat er gemiddeld 50 per jaar.



Veel van de controles hebben plaats op de gevaarlijkste wegen in de regio. Dit zijn de zogenaamde 80-kilometerwegen, vaak provinciale wegen. Aan de hand van verkeersongevallenanalyses en gegevens van meetlussen in het wegdek worden de plaatsen bepaald waar toezicht nodig is. Dat gebeurt met auto's, motoren, radar en camera.

 
 
Bron: Het Noord Hollands Dagblad
 
  6-1-2002  


|

FlitsKaart