Speekseltest voor blowers



x

BRUSSEL - Een speekseltest moet in de toekomst uitwijzen of automobilisten die cannabis hebben gerookt, nog mogen autorijden.



De test is vergelijkbaar met de huidige alcoholcontroles. Daarvoor pleiten de ministers van Volksgezondheid van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland maandag na een wetenschappelijk congres in Brussel.



Volgens de bewindslieden is zo'n test een goede en haalbare graadmeter, zo zei de Belgische bewindsvrouwe Aelvoet.



Zij baseert zich daarbij op wetenschappelijke gegevens. Vier jaar geleden ontstonden er nog ideeën over een zweettest voor de controle op cannabis achter het stuur. Het bleek echter te duur zo'n test te ontwikkelen.

De vijf ministers vragen verder om meer onderzoek, vooral naar het gebruik van softdrugs als opstapje naar harddrugs zoals cocaïne of heroïne. Volgens de Belgische onderzoeksleider prof. Pelc spelen vooral sociale oorzaken een sterke rol bij het gebruik van harddrugs na het roken van cannabis.

De wetenschappers concludeerden maandag verder dat wetgeving geen enkele invloed op cannabisgebruik heeft. Het hoogste gebruik per hoofd van de bevolking vindt plaats in achtereenvolgens Australië, Nieuw-Zeeland, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Ierland, zo blijkt uit gegevens van het Nederlandse Trimbos-instituut. Deze landen kennen allemaal een strenge antidrugswetgeving.

Ook in landen als Spanje en Frankrijk, die eveneens een strenge wetgeving kennen, worden procentueel meer softdrugs gebruikt dan in Nederland. In Frankrijk stijgt het gebruik zelfs.

Volgens de cijfers van het Trimbos-instituut hebben 45 miljoen van de in ruim 375 miljoen inwoners van de Europese Unie wel eens cannabis geconsumeerd.

Bron:  Nu.nl

Share on Twitter Share on Facebook Share on Whatsapp Share on Telegram


Commentaar Flitsservice:


 

Drugsgebruik in het verkeer is wat ons betreft vanzelfsprekend net zo'n slechte zaak als alcohol in het verkeer. Waarom met goede tests en methoden op dit gebied al jarenlang wordt geëxperimenteerd is ons een raadsel. Als men de procedures voor de invoering van dergelijke middelen en regelingen nu eens versneld doorvoerde zou men nog een directe bijdrage leveren aan de echte verkeersveiligheid. Welnee, Spee, Netelenbos en aanverwanten willen ons een detectorverbod door de strot duwen zodat ook die automobilist die het spuugzat is voor de zoveelste keer een € 28 boete te krijgen niet meer ontkomt aan de laffe acties uitgevoerd door de diverse verkeershandhavingsteams. Dit lijkt ernstig veel op het verhaal van de dod hoek spiegel voor vrachtwagens. Ook deze wilde minister Netelenbos pas over enige tijd invoeren, terwijl het hier nota bene om een uiterst eenvoudig, doch doeltreffend accesoire gaat dat eigenlijk gewoon op elke vrachtauto thuis hoort. Als mevrouw Netelenbos nu eens de juiste prioriteiten zou stellen en die regelgevingen eerst zou doorvoeren die makkelijk uitvoerbaar zijn en/of direct een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid zou deze zienderogen toenemen. Maar helaas, onze minister kiest steevast voor het geld. Ik ben benieuwd wie we na de 2e kamer-verkiezingen terugzien op haar plek.