Spitsheffing ook op sluiproutes





 

Gemeenten dreigen hun steun voor kilometerheffing in te trekken als minister Eurlings (Verkeer) niet meewerkt aan een spitsheffing op sluiproutes.

De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) vreest dat dorpswegen of provinciale routes straks volstromen als automobilisten rond de stad drukke en dubbeldure snelwegen mijden. Eurlings wil in de drukste regio’s eventueel een spitsheffing boven op de kilometerprijs mogelijk maken.

Per brief eist de VNG dat die heffing ook voor het onderliggende wegennet zal gelden. "Als de minister hier niet mee instemt, zeggen wij onze steun op. Binnen enkele weken is er weer een overleg met Eurlings gepland. Dan moet het geregeld zijn", zegt VNG-woordvoerder Liane ter Maat.

CDA-Kamerlid Koopmans reageert scherp op het VNG-pleidooi. "Uiteraard moeten we voorkomen dat een spitsheffing rare effecten heeft op andere wegen. Maar gemeenten moeten niet denken dat zij straks zelf even een extra heffing mogen verzinnen. Daar gaan we niet aan beginnen."

Toezeggingen

Volgens een woordvoerder van minister Eurlings zijn er voldoende toezeggingen aan de VNG gedaan. Het spreekt voor zich dat wanneer in één gebied een spitsheffing gaat gelden, dit voor alle wegen zal zijn, en niet alleen voor snelwegen. Ook PvdA-Kamerlid Roefs onderschrijft dat.

Vooralsnog waren overigens vooral steden - bijvoorbeeld het linkse bestuur van Amsterdam - voorstander van een extra spitsheffing. Minister Eurlings is juist wars van de lappendeken die zou ontstaan als elke stad of dorp straks zijn eigen extra heffingen bedenkt. "De minister bepaalt waar en wanneer er zo’n extra heffing komt", benadrukt zijn woordvoerder. Gemeenten krijgen wel steun van de provincies. Ook provinciale wegen kunnen door een spitsheffing op hoofdwegen meer files verwachten, vrezen de lokale overheden.

 
 
Bron: Telegraaf
 
  6-9-2009  


|

FlitsKaart