Stand.nl / Het moet makkelijker worden om nieuwe wegen aan te leggen


De aanleg van nieuwe snelwegen kan sneller.

Dat stelt de commissie-Elverding, die het kabinet adviseert over de versnelde aanleg van wegen. Nu duurt het gemiddeld elf jaar om een weg aan te leggen. Straks moet dat binnen vijf jaar kunnen. Maar dan moet er wel een einde komen aan langdurige beroepsprocedures en er moet een spoedwet wegaanpassing komen. De commissie vindt bovendien dat de inspraakprocedure veel te lang duurt. Daarom is het belangrijk dat er in één keer met iedereen wordt overlegd over een nieuw project. Minister Eurlings en ondernemend Nederland zijn blij met de aanbevelingen, maar milieuorganisaties vrezen dat het milieu de dupe wordt van de snelle besluitvorming. Is het goed dat de besluitvorming rondom wegen sneller wordt gemaakt? Of wordt er op deze manier onvoldoende rekening gehouden met het milieu?

Vandaag te gast:
Paul de Krom (Tweede Kamerlid , VVD )

Voor
- door heinjan


Via een noodwet wil minister Eurlings bevorderen dat nieuwe wegen binnen vijf jaar kunnen worden aangelegd in plaats van de tien jaar die het nu gemiddeld kost. En dan hebben we het maar niet over het fiasco van de spitsstrook en de uitbouw van de A4. Op zich steun ik de verkorting van de planning en een betere definitie van belanghebbenden. Maar de echte belanghebbenden moeten natuurlijk wel alle gelegenheid krijgen tot inspraak en eventueel een bezwarenprocedure tot het hoogste niveau. Maar dat moet echt ook sneller kunnen dan in een termijn van vijf jaar. Want is vijf jaar ook niet te lang?

Tegen
- door bakk5971


Nog meer wegen aanleggen zal het kleine beetje landschapsschoon dat er in Nederland nog is verder verpesten, al doen de nieuwe Vinexwijken daar ook dapper aan mee. Er kan beter gezorgd worden voor een comfortabel, efficiënt en betaalbaar openbaar vervoer. Een fietser gaat waarschijnlijk alleen met het ov als het weer erg slecht is. Nederlanders zouden moeten leren dat een auto niet geschikt is voor korte afstanden. In wezen is Nederland en dan vooral de Randstad, één grote stad. Waarom kan daar geen efficiënt ov worden aangelegd zoals in andere grote wereldsteden?


Klik hier om te stemmen

Bron:  Stand.nl

Melder: Maserati Teun