Steeds minder verkeersdoden


LEIDSCHENDAM - Het verkeer wordt steeds veiliger. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) verwacht dat de daling van het aantal verkeersdoden doorzet, blijkt uit een woensdag verschenen onderzoek.



De ambitie van minister Karla Peijs (Verkeer) om het aantal terug te brengen tot 750 in 2010 is daarom haalbaar, concludeert de stichting. Een maximum van 550 verkeersdoden in 2020 is mogelijk. Peijs nam het onderzoeksrapport woensdag in ontvangst.



De SWOV onderzocht het verhaal achter de cijfers en conculdeerde dat de daling van het aantal verkeersdoden met respectievelijk 19 en 7 procent tot 881 en 817 doden in 2004 en 2005 „geen toeval is”. Het verminderde bromfietsgebruik speelde mee, er werden minder snelheids- en alcoholovertredingen gemaakt en de autogordel ging steeds vaker om. Samen is dat goed voor een derde van de daling.



Op welk conto de overige „bespaarde slachtoffers” moeten worden geschreven, kon niet worden achterhaald. De stichting vermoedt dat aanpassingen aan wegen, nieuwe verkeersregels en het veiliger maken van auto's invloed hebben. Gegevens daarover kon de SWOV maar moeilijk vinden. Voorzitter Fred Wegman vindt dan ook dat het huishoudboekje op het gebied van verkeersveiligheid beter moet worden bijgehouden.



Wegman bepleit verder nader onderzoek naar de grote verschillen per regio. De regio's Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en de provincie Limburg tekenden samen voor een afname van 40 procent. Twente en Noord-Holland op Amsterdam na kenden daarentegen geen afname. „Het is zaak uit te zoeken wat er aan de gang is. Zoek uit wat de ene regio beter doet dan de andere.”



Volgens de onderzoekers vielen er in de periode 2004-2005 ongeveer 175 verkeersdoden per jaar minder dan op basis van langlopende gemiddelden mocht worden verwacht. Er werd gebruikgemaakt van bestaande gegevens en statistieken.



Wat daaruit duidelijk werd, is dat in 2004 en 2005 de verkoop van nieuwe bromfietsen daalde. Dat scheelde vijftien doden. Ook het aantal ernstige snelheidsovertredingen nam af en dat bespaarde evenveel doden. Datzelfde effect sorteerde de daling van het aantal lichte alcoholovertredingen. Een beter gebruik van de autogordel zorgde voor nog eens tien doden minder.

Bron:  Telegraaf