Straf verkeers-aso met cursus





 

Mensen die zich asociaal gedragen in het verkeer moeten veel harder aangepakt worden. Dat vindt 85 procent van de bijna 800 respondenten van een onderzoek, uitgevoerd door tv-programma Debat op 2.

Toch vinden de respondenten niet dat de boetes omhoog moeten. Dat treft namelijk ook diegenen die een enkele keer een boete krijgen en bovendien worden verkeersboetes als melkkoe voor de overheid gezien.

Een notoire wegpiraat op een verplichte 3-daagse cursus sturen op eigen kosten kan op meer steun rekenen: bijna 83 procent vindt dat een goed idee.

In totaal kregen 1000 mensen met een rijbewijs een uitgebreide vragenlijst voorgelegd. 786

Onderzoek Debat op 2 over verkeersgedrag

Er moet een veel hardere aanpak komen van asociaal en onveilig rijgedrag. Onorthodox ingrijpen is daarbij geoorloofd, aldus een meerderheid van de weggebruikers. Zo mag bij twintig verkeersboetes per jaar het rijbewijs worden ingenomen. Van onverbeterlijke bonnenpakkers moet de auto worden afgepakt, of ze moeten als 'draaideurcrimineel' tot twee jaar de cel in.

Dat blijkt uit onderzoek van het tv-programma Debat op 2 (KRO/NCRV) onder 786 rijbewijsbezitters. Het discussieprogramma wijdt op vanavond om 21:10 uur een uitzending aan ergerlijk en gevaarlijk rijgedrag. Uit het onderzoek blijkt dat 42% van de rijbewijsbezitters dit soort gedrag regelmatig en ongeveer 16% zelfs dagelijks meemaakt.

Maar liefst 85 procent is voor een veel hardere aanpak van aso's op de weg, terwijl nog altijd 76 procent om harder optreden vraagt tegen onveilig verkeersgedrag. Bijna 83 procent vindt het een prima idee om aso's op de weg verplicht drie dagen op cursus te sturen ad EUR 800, in hun eigen tijd en op eigen kosten.

Ruim driekwart (77 procent) vindt de verkeersboetes nu te hoog of veel te hoog. Bijna tweederde (64 procent) ziet verkeersboetes als een melkkoe voor de overheid. Het verhogen van boetes om asociaal en onveilig rijgedrag aan te pakken treft ten onrechte ook mensen die af en toe een bon krijgen, vindt bijna 60 procent van de rijbewijsbezitters.

Hogere boetes uitdelen is volgens de meerderheid alleen zinvol als dat gericht gebeurt tegen de echte aso's. Zo vindt 75 procent het goed wanneer het boetebedrag oploopt naarmate je meer bonnen krijgt. Een vrij grote groep (40 procent) is voor het opleggen van hogere boetes naarmate de overtreder een hoger inkomen heeft. Een bijna even grote groep rijbewijsbezitters (41 procent) is tegen.

Het pleidooi van de ANWB om onverbeterlijke bonnenverzamelaars via het strafrecht aan te pakken als draaideurcrimineel, krijgt ruime steun (71 procent). Nu zijn er jaarlijks tientallen, zo niet honderden automobilisten die vijftig of meer verkeersboetes per jaar krijgen, zonder dat er bij instanties alarmbellen gaan rinkelen.

Dit komt doordat de administratie van de verkeersboetes los staat van de strafwet. Justitie mag de veelplegers daardoor niet vervolgen, terwijl hun kentekens wel bekend zijn bij het CJIB, de organisatie die de verkeersboetes int. Zolang de veelplegers hun boetes betalen, kunnen ze dus gewoon doorgaan met hun asociale en onveilige rijgedrag.

Veelplegers in het verkeer moeten ook hun auto kwijtraken, vindt 68 procent van de bestuurders. Van 38 procent mag de auto van onverbeterlijke veelplegers zelfs worden vernietigd. Bijna tweederde (63 procent) is voor een keiharde campagne, die weggebruikers in de media en langs de weg confronteert met beelden van ernstig verkeersletsel.

Ruim de helft van de rijbewijsbezitters (57 procent) vindt dat het puntenrijbewijs voor alle bestuurders moet gaan gelden. Nu kunnen alleen beginnende bestuurders hun rijbewijs kwijtraken als ze in de eerste vijf jaar drie keer wordt gepakt voor overtredingen zoals bumperkleven of meer dan dertig kilometer te hard rijden.

Bestuurders storen zich volgens het onderzoek verreweg het meest aan bumperkleven, gevolgd door agressief rijgedrag en rijden met alcohol/drugs. Minder grote ergernissen zijn het niet gebruiken van richtingaanwijzers, niet handsfree bellen, het afsnijden van andere weggebruikers en rechts inhalen. Ook te langzaam rijden, onnodig links rijden en afval uit het raam gooien zijn een bron van ergernis.

De verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 kilometer per uur op veel snelwegen is volgens ruim tweederde (69 procent) een goede zaak. Slechts een kwart (26 procent) vindt dat de maximumsnelheid nog hoger moet.

Precies de helft meent dat je op de meeste snelwegen 's avonds laat en 's nachts prima 20 kilometer per uur harder dan de maximumsnelheid kunt rijden. Net iets meer dan de meerderheid (52 procent) meent prima te kunnen inschatten waar en wanneer ze harder kunnen rijden dan de maximumsnelheid.

Een verkeershufter is volgens de overgrote meerderheid van de rijbewijsbezitters (91 procent) iemand die met zijn of haar rijgedrag anderen in gevaar brengt. Ook standaard harder rijden dan toegestaan scoort hoog (62 procent) als hufterig gedrag in het verkeer, gevolgd door niet goed opletten in het verkeer (55 procent).

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Ferdi Schrooten, 06-41112054.

Het volledige onderzoek is hier te lezen. De resultaten worden vanavond gepresenteerd en besproken in de uitzending van Debat op 2, om 21.10 uur op Nederland. De presentatie is in handen van Ghislaine Plag.



 
 
Bron: ANP
 
  6-2-2012  


|

FlitsKaart