`Straks nog maar 50 km op A13`





 

Binnenkort zal de maximumsnelheid op de A13 tussen Rotterdam en Den Haag nog maar 50 kilometer per uur zijn.

De snelheid moet nog verder omlaag, omdat de uitstoot van fijnstof in de regio Rotterdam anders veel te groot is.

Dat voorspelt Meike Baretta van Greenpeace. Volgens haar zal de nieuwe kolencentrale van de Duitse energiemaatschappij E.ON op de Maasvlakte zoveel fijnstof uitstoten, dat automobilisten dat moeten compenseren door nog meer gas terug te nemen. Nu al geldt op een deel van de Rotterdamse ring een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

Greenpeace is fel gekant tegen de komst van de nieuwe kolencentrale, waarvan de bouw inmiddels is begonnen. Gisteren hebben zo’n honderd actievoerders een tentenkamp opgeslagen naast het bouwterrein.

Om de actie kracht bij te zetten arriveert zaterdagmorgen ook nog de Rainbow Warrior, het bekendste schip van Greenpeace.

De milieuactivisten uit achttien verschillende landen waren van plan tot en met maandag op de Maasvlakte te blijven, maar moeten zaterdag van de politie hun biezen al pakken.

De belofte van E.ON om CO2 bij de schoorsteen op te vangen en vervolgens ondergronds op te slaan, zodat het niet in de lucht terecht komt, vertrouwt Greenpeace niet. Ze vindt het hoe dan ook ’belachelijk’ dat de kolencentrale er komt, aangezien Nederland zonder de centrale nog altijd over voldoende energiebronnen beschikt.

"Nederland heeft een energieoverschot. Alle stroom die in de kolencentrale wordt opgewekt, gaat naar Duitsland of België. En is dus helemaal niet nodig. Bovendien zijn er schonere alternatieven.’’ Pogingen van de milieuorganisatie om de komst van de centrale tegen te houden, bij de rechter en de Raad van State, zijn tot nu toe vruchteloos gebleken.

E.ON houdt vast aan het standpunt dat energie uit kolen voorlopig nodig is om het huidige welvaartspeil vast te houden. De centrale, die 1,4 milard euro kost, moet in 2012 in gebruik zijn.

 
 
Bron: Algemeen Dagblad
 
  17-11-2008  


|

FlitsKaart