Tachograaf ook voor marktkramer en rijdende tuinman





 

BRUSSEL - Enkele tienduizenden Nederlandse marktkramers, hoveniers en loonwerkers met trucks of combinaties van bestel- en aanhangwagens van meer dan 7,5 ton zullen vanaf volgende maand ook een digitale tachograaf moeten installeren als ze een nieuw voertuig kopen. De verladersorganisatie EVO protesteert hier met klem tegen, omdat het bijhouden van de tachograaf of klok voor het aantal gereden uren veel extra bureaucratie met zich meebrengt.



In het verleden waren grote beroepsgroepen vrijgesteld van de installatie van tachografen. Nu de oude analoge apparatuur vervangen dient te worden door digitale tachografen, wil de Europese Commissie deze groepen niet langer uitzonderen. De verplichting blijkt uit de officiële publicatie woensdag van de nieuwe Europese rij- en rusttijdenwet.



Zelfs als de hoveniers en marktkramers niet meer dan 50 kilometer per dag rijden, moeten ze aan de tachograaf, voor voertuigen boven de 7,5 ton. EVO noemt dit in een persbericht „volstrekt onzinnig”. Hoveniers of marktkramers hebben vervoer van goederen namelijk niet als hoofdtaak en zijn per week maar enkele uren onderweg, betoogt de organisatie.



In het Europees Parlement zijn eerder tal van voorstellen ingediend om de nieuwe EU-regels niet al te rigide te maken. Via een nieuw beroep op de Europese Commissie hoopt CDA-Europarlementariër Wortmann-Kool toch nog een vrijstelling voor de eerder genoemde sectoren te kunnen regelen. Wortmann-Kool zegt „nog wel te moeten zien of het echt om zoveel ondernemers gaat als EVO aangeeft”.



De Europese Commissie zegt bij monde van een woordvoerder dat de EU-lidstaten zelf nog tal van beroepsgroepen kunnen uitzonderen van de installatie van digitale tachografen. Ook heeft de Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, vooraf al diverse sectoren, zoals de circusbranche, vrijstellingen verleend. Voor hoveniers, loonbedrijven en marktkramers is er geen enkel geval een vrijstelling als zij voertuigen hebben boven de 7,5 ton.

 
 
Bron: De Telegraaf
 
  4-12-2006  


|

FlitsKaart