Theorie bij rij-examen moeilijker


DEN HAAG - Het theorie-examen voor het auto-, motor- en brommerrijbewijs wordt moeilijker. Vanaf 1 september krijgen de kandidaten niet meer uitsluitend vragen die zij met 'ja' of 'nee' moeten beantwoorden. Er komt ook een aantal open vragen. "Het wordt lastiger om gewoon maar wat te gokken", verklaart Arie Buijs, coördinator van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).



Buijs benadrukt dat er een 'laagdrempelige' start komt van de nieuwe opzet. "Met de kennis die straks is vereist kunnen goed voorbereide kandidaten ook in september gewoon slagen", aldus de coördinator van het CBR.
Bij het huidige theorie-examen moeten kandidaten vijftig vragen beantwoorden met ja of nee. De vragen gaan over verkeerssituaties die zijn te zien op een tv-monitor. Om te slagen zijn maximaal vijf fouten toegestaan. Het CBR vindt dat deze opzet onvoldoende duidelijk maakt over het verkeersinzicht van de kandidaat-rijbewijsbezitter. Daarom worden vanaf september drie open vragen over bijvoorbeeld snelheid en voorrangsregels gesteld.


Na september wordt het theorie-examen uitgebreid met nog meer open vragen. De ja/nee vragen blijven echter een belangrijk deel van het examen uitmaken. Door allerlei Europese richtlijnen is het CBR vanaf oktober volgend jaar verplicht aandacht te besteden aan algemene kwesties over de verkeersdeelname. Daarbij gaat het onder meer om de remweg en de houding ten opzichte van medeweggebruikers.


Op het ogenblik worden opleiders van het CBR voorgelicht over de veranderingen. Uitgevers van theorieboeken, zoals Verjo in St. Michielsgestel en Veka in Best, verwachten de nieuwe exemplaren deze zomer op de markt te kunnen brengen. Rijscholen bieden kandidaten de mogelijkheid om zich in aparte bijeenkomsten tegen betaling voor te bereiden op het theorie-examen. Volgens CBR-woordvoerder Hans Fontijn maakt minder dan veertig procent van de examenkandidaten daar gebruik van. "De mensen denken dat ze het zelf wel kunnen. Maar het is beter om dat te doen met professionele begeleiding. Dat is ook aan de orde bij de nieuwe opzet", verklaart Fontijn. Hij sluit niet uit dat in de toekomst theorie-examens worden gehouden met 'bewegende beelden'. Daarmee worden volgens Fontijn in Australië al experimenten gehouden. "Dan geef je bijvoorbeeld met een druk op een knop aan wanneer je in een bepaalde situatie op het rempedaal zou trappen".GPD

Bron:  Meeste regionale kranten