Tol serieuze optie op nieuw stuk A4


Weggebruikers moeten waarschijnlijk tol gaan betalen op het nog te voltooien stuk snelweg van de A4 tussen Rotterdam en Antwerpen. Projectmanager Peter Blok van Rijkswaterstaat zei woensdag dat tolheffing "een hele serieuze optie" is.

De wegbeheerder is sinds 2005 bezig met het project, dat voor 2020 helemaal moet zijn uitgevoerd via een constructie met publiek-private samenwerking (PPS). "Er bestaat grote belangstelling bij bedrijven uit binnen- en buitenland", aldus Blok. Het is nog onduidelijk hoe hoog de toltarieven gaan worden.

Donderdag heeft Rijkswaterstaat een bijeenkomst met een aantal bedrijven die de voorselectie hebben overleefd. Zij dingen mee naar een rol in een samenwerkingsverband met de overheid. Eind volgend jaar begint de fase waarin Rijkswaterstaat de uiteindelijke keuze maakt.

Aanleg

In totaal hebben zeven bedrijven en conglomeraten een plan van aanpak opgesteld voor het zuidelijke deel van de A4. Het gaat om het Arcadis-concern, Delta Greenway (AM Grondbedrijf, BAM, Haskoning en Siemens), Delta Netwerk (Brisa SA, NV Westerscheldetunnel, VolkerWessels en Nedmobiel), First STEP Partnership (Strukton, TNO en Egis Projects), OVG Projectontwikkeling, TRAffic Partners (ABL2, Ballast Nedam Concessies) en Vinci Concessions.

Een groot deel van het 60 tot 70 kilometer lange tracé van de A4 tussen het knooppunt Beneluxplein bij Rotterdam en Antwerpen is al klaar. Maar er ontbreken nog verschillende belangrijke stukken. Zo moet Rijkswaterstaat nog beginnen met de aanleg van de A4 door de Hoeksche Waard.

Groen

Een definitieve keuze voor een tracé is nog niet gemaakt. Rijkswaterstaat stelt dat er sprake is van een innovatief project.

"Het wordt geen klassieke PPS-constructie, maar een inniger samenwerkingsvorm, waarin we risico's beter delen en verdelen", aldus Blok. Volgens hem omvat het project veel meer dan alleen de aanleg van asfalt. "We investeren ook in groen, water en bebouwing in de omgeving van de A4."
(c) ANP

Bron:  NU.Nl

Melder: Maserati Teun