Trajectcontrole A58 Roosendaal: 250.000 boetes en 9 andere weetjes





 

De trajectcontrole op de A58 tussen Roosendaal en Heerle wordt binnenkort opgeknipt, zo werd woensdag bekend. Hieronder 10 weetjes over de controle op deze snelweg.

1) De trajectcontrole op de A58 ging op 11 februari 2013 aan. De controle geldt voor beide richtingen, 24 uur per dag, 7 dagen per week.

2) Rond november 2013 ging de apparatuur uit omdat die was verouderd. Er was gekozen voor een oud systeem omdat het plaatsen van een nieuw systeem veel langer zou hebben geduurd, meldde een woordvoerder van het Landelijk Parket. Op 16 maart 2015 ging de trajectcontrole op de A58 weer aan.

3) De portalen staan nabij knooppunt De Stok en afslag Heerle. Het gaat om een traject van 4,8 kilometer waar een maximumsnelheid geldt van 130 kilometer per uur. Tot 5 februari 2016 gold er een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur.

4) De trajectcontrole op de A58 heeft vanaf het begin in 2013 tot en met augustus 2017 250.987 bekeuringen opgeleverd: 56.162 in 2013, geen in 2014, 102.506 in 2015, 56.344 in 2016 en 35.975 van januari tot en met augustus 2017.

5) De laagste boete is 20 euro, bij een snelheid van 136 kilometer per uur, daarna loopt het snel op tot 226 euro bij 160 km/u en 338 euro bij 170 km/uur en verder.

6) Op het traject is een derde portal geplaatst. Binnen enkele weken wordt die ingeschakeld. Door het plaatsen van een portal kan ook de snelheid gemeten worden van mensen die bij een afslag de snelweg verlaten of daar op de snelweg komen.

7) Een trajectcontrole kan meerdere meetpunten hebben. Tussen twee punten wordt de maximumsnelheid gemeten. Wie tussen twee meetpunten te hard rijdt, krijgt al een bekeuring voor de snelheid tussen die twee punten. Dit is ook het geval als op de rest van trajectcontrole langzamer wordt gereden waardoor de maximumsnelheid op het gehele traject omlaag gaat. "Het blijft dus zaak over het hele traject de maximaal toegestane snelheid aan te houden", aldus het Openbaar Ministerie.

8) De trajectcontrole werkt ook als je van rijstrook gewisseld ben. Voor vrachtwagens, bussen en auto's met een aanhanger geldt een andere maximumsnelheid dan een personenauto. Op basis van de afmetingen van het voertuig of het kenteken bepaalt het systeem dat voor de grotere voertuigen een andere maximumsnelheid geldt.

9) Wie twijfelt aan de juistheid van de boete, kan de foto bekijken in het digitaal loket van het Centraal Justitieel Incassobureau.

10) In Nederland zijn nog 10 andere trajectcontroles: op de N62 bij de Westerscheldetunnel, de A2 bij Maarssen en bij Maastricht, de A4 bij Leidschendam en bij Hoofddorp, de A10 bij Nieuwe Meer, de A12 bij Den Haag en bij Utrecht, de A13 bij Overschie en de A20 bij Rotterdam.

 
 
Bron: PZC
 
  26-10-2017  


|

FlitsKaart